ποντικός

ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ:ΜΥΣ, ΑΡΟΥΡΑΙΟΣ, ΤΥΦΛΟΠΟΝΤΙΚΑΣ, ΑΣΠΑΛΑΞ

ΠΟΝΤΙΚΟΣΟ αρχαίος μῦς. Επειδή υπήρχε μῦς ο αρουραίος και μῦς ο ποντικός (ο θαλάσσιος) φαίνεται ότι ο θαλάσσιος γενικεύτηκε έτσι που «το ποντικός» να σημαίνει μυς.

Εγκυκλοπαιδικά

Το ποντίκι (αρχ. ελλ. μυς) στη ζωολογία αναφέρεται σε ένα μικρό ζώο της κλάσης των θηλαστικών, και της τάξης των τρωκτικών. Είναι το πιο γνωστό και το πιο διαδεδομένο τρωκτικό στον κόσμο. Είναι δραστήριο κατά το λυκόφως και τη νύχτα, παμφάγο, αρχίζει να αναζητά την τροφή του μόλις πέσει το σκοτάδι. Ζει σε μικρές "ανδροκρατούμενες" οικογενειακές ομάδες. Μερικές φορές τα αρσενικά δίνουν τρομερές μάχες για να εξασφαλίσουν την θέση τους στην ιεραρχία της ομάδας. Ζει δυόμιση χρόνια περίπου και είναι πολύ γόνιμος: Ζευγαρώνει όλο το χρόνο και το θηλυκό γεννά 4 έως 8 φορές το χρόνο, από 7 έως 10 μικρά κάθε φορά. Τα ποντικάκια μπορούν να έχουν τα δικά τους μικρά μόλις φτάσουν σε ηλικία 2 μηνών. Τα ποντίκια έχουν πολλούς εχθρούς, όπως:

που περιορίζουν τους πληθυσμούς τους.

ΠΟΝΤΙΚΑΚΙ
ΠΟΝΤΙΚΑΚΙ

Σύνθετα

  • Ποντικομούρης (με λεπτοφυή αλλά άσχημα χαρακτηριστικά)
  • Ποντικομαμή (ομοίως)
  • Ποντικοκούραδο (ασήμαντο πράγμα)

Ομόηχα

mouseΠοντίκι το γνωστό εξάρτημα των υπολογιστών. Πήρε το όνομἀ του λόγω του αρχικού σχηματός του. Σε αντιθεση με το ζώο και την αχλάδα, το ποντικι του υπολογιστή έχει μπρος τήν ουρά. Σήμερα τα περισσότερα ποντίκια είναι ασύρματα και η ομοιότητα τους με τον μυ με ουρά (δηλ. ποντικό) είναι μειωμένη, παρ΄ όλα αυτά εξακολουθούν να ονομάζονται ποντίκια ( mouse πληθ. mice και από τους πλέον αγραμμάτους mouses).

Μυς

ΜΥΕΣΟ μύς είναι η ανατομική δομή που παράγει κίνηση ή δύναμη ως απάντηση σε ένα φυσιολογικό ερέθισμα. Όλοι οι μύες μετατρέπουν μια χημική ή ηλεκτρική εντολή σε μια μηχανική απάντηση. Η ενεργητική κίνησή τους λέγεται μυϊκή συστολή και το έναυσμα για αυτήν είναι το ίδιο ανεξάρτητα από το μέρος του σώματος στο οποίο αναφερόμαστε: μια αύξηση στη συγκέντρωση των ελεύθερων κυτταροπλασματικών ιόντων ασβεστίου.

Ο άνθρωπος με ανεπτυγμένους μύες λεγεται μυώδης που αν το μεταφράζαμε στην δημοτική θα ήταν «ποντικάτος». Το αστείο είναι ότι ο μυς μετανάστευσε στά Λατινικά ως «mus». Το υποκοριστικο του ειναι «musculus»=μικρός μυς, ποντικάκι. Επέστρεψε ως αντιδάνειο στα ελληνικα: «μούσκουλο» ή «μούσκουλα» = μύς/ (πληθ) μύες. Αρα τα «πελώρια μούσκουλα» του μυώδους παίδαρου είναι σχήμα οξύμωρον.

Γελοιογραφίες

ΠΟΝΤΙΚΙ

και έτερα : 28/10/11

Για να αντιληφθει καποιος το χιουμορ μποστ πρεπει να θυμαται τα γεγονοτα.

Τω καιρώ εκείνω, κάποιο Αύγουστο στα '60, είχαν γίνει αιφνιδιαστικοί αστιατρικοί έλεγχοι σε διάσημα ζαχαροπλαστεία όπως του ΠΑΥΛΊΔΗ (Αιολου και Ρομβης) και στου ΤΣΙΤΑ (Πανεπιστημίου) και βρεθήκαν ποντίκια σε γλυκά. Δεξιά η καλύβα είναι οικογενειακόν ζαχαροπλαστίον "ΟΙ ΜΥΣ ΚΑΙ ΗΜΕΙΣ" με υποτιτλο "έχομεν πραγμα που σαλευει". Για αυτο και ο τίτλος "κάθε πράγμα στον καιρό του ..." . Η ποντικίνα ονομάζεται Ιφιγένεια για να δώσει λαβή στο "ΙΦΗΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΠΑΥΛΙΔΙ" ο δανδής-ποντικός την πειράζει με το κλασικό πείραγμα της εποχής: "Ζαχαροπλάστης ήταν ο μπαμπάς σας" .

Ο Νεκραναστηθείς γάτος παρωδεί τον Εθνικό ποιητη Δ. Σολωμό αλλά και τη αρχαία ρήση του Αρχιμήδη "δος μοι πα στω". Ο γιος του στα μετόπισθεν διερωταται : "Τι τους περνάνε από δίκη; Υπάρχει θρεπτικότερο από το ποντίκι;".

Η μυώδης πάστα ανασταίνει και νεκρούς γάτους. Ο γάτος ειναι ο προδρομος του ραν-ταν-πλαν. Υπαρχει σαν κομπαρσος σε πολλές γελοιογραφίες του μποστ.

Ο οικογενιάρχης που παει να φάει την παστα βρισκει το ποντικι να λεει "ΤΣΙΤΑ με να Τσιτώ" και παρωδει το "Εστι δικης οφθαλμός ος τα μανθ' (πάντα) ορά"

έπεται και συνέχεια

Μεγέθυνση

Παροιμίες

  1. Αρχοντας με δίχως βιός πεινασμένος ποντικός[241.40]
  2. Ένας ποντικός αρπάζει, κι ολοι οι ποντικοί μας φταίνε[241.105]
  3. Ολοι οι ποντικοί τρωνε το τυρι, κι ένας το πληρώνει[241.106]
  4. Ανάθρεψε τον ποντικό, να φάει το σακί σου.[241.405]
  5. Αλευρωμένο ποντικό η γάτα τον γνωρίζει[241.713]
  6. Λειπει ο γάτος, χορεύουν τα ποντίκια[241.737]
  7. Με γέρο γάτο κάθεσαι και ποντικούς φοβάσαι;[241.747]
  8. Ο ποντικός στην τρύπα του μεγάλος άρχος είναι[241.804]
  9. Για [τα] ποντίκια σ΄έχω γάτα, σαν σωθούνε σε ταϊζω.[241.1156]
  10. Ο ποντικός τά άλευρα κι΄γάτα το ποντίκι.[241.1342]
  11. Ποντικος τήν τρύπα δεν χωρεί, κολοκύθα κουβαλεί[241.1343]
  12. Εγκαστρώθη το βουνό και γέννησε ποντίκι[241.1617] και ή Ώδινεν όρος και έτεκε μυν.(αρχ) [9181.15Ε]
  13. Εἲληφεν η παγίς τον μῦν(αρχ). Ανάλογη σημερινή : Πιάστηκε σαν ποντικός στή φάκα.
  14. Μην κάνεις τον ποντικό γενίτσαρο[9181.153Μ]. Μη μεγαλοποιείς τα πράγματα
  15. Έστὶ καὶ παρὰ μυσὶ χάρις.(έχουν και τα ποντίκια ευγνωμωσύνη)
    Βλ.
    Μυθο Αισώπου «Λέων καὶ μῦς ἀντευεργέτης»
  16. Ζει και κάτα, ζει και σκύλος, ζει και ποντικός στην τρύπα. (Ποντιακή)
  17. Μη στάξει η ουρά του ποντικού, και λερωθεί το λάδι. (πρβλ. Μη στάξει η ουρά του γαϊδάρου)

Μύθοι Αισώπου

  • 13 Αἴλουρος καὶ μύες • Γάτος καί ποντικοί

    Σ' ενα σπίτι ήταν πολλά ποντίκια. Ενας γάτος μαθαίνοντάς το, έτρεξε εκεί, έπιανε ένα - ένα ποντίκι καί τό κατασπάραζε. Τά ποντίκια, πού σώνονταν συνεχώς, χώνονταν στίς τρύπες καί ο γάτος, μή μπορώντας πιά νά τά κυνηγήσει, σκέφθηκε νά μεταχειριστεί κανένα τέχνασμα γιά νά τά κάνει νά ξετρυπώσουν. Ανέβηκε λοιπόν σ' ένα παλούκι καί άφοΰ κρεμάστηκε  απ' αυτό, έκανε τον ψόφιο. Τότε ενα ποντίκι πρόβαλε λίγο τήν μουσούδα του καί βλέποντάς τον, είπε: «Φιλαράκο, ακόμα κι' άν γίνης σακκί έγώ δέν σέ ζυγώνω».

    Ό μΰθος πάει νά πή ότι οί φρόνιμοι άνθρωποι που εχουν πείρα από τήν κακία μερικών, δεν ξεγελιούνται καθόλου άπό τις υποκρισίες τους.

     

    Ἔν τινι οἰκίᾳ πολλοὶ μύες ἦσαν. Αἴλουρος δὲ τοῦτο γνοὺς ἦκεν ἐνταῦθα καὶ συλλαμβάνων ἕνα ἕκαστον κατήσθιεν. Οἱ δὲ μύες συνεχῶς ἀναλισκόμενοι κατὰ τῶν ὀπῶν ἔδυνον, καὶ ὁ αἴλουρος μηκέτι αὐτῶν ἐφικνεῖσθαι δυνάμενος, δεῖν ἔγνω δι' ἐπινοίας αὐτοὺς ἐκκαλεῖσθαι. Διόπερ ἀναβὰς ἐπί τινα πάσσαλον καὶ ἑαυτὸν ἐνθένδε ἀποκρεμάσας προσεποιεῖτο τὸν νεκρόν. Τῶν δὲ μυῶν τις παρακύψας, ὡς ἐθεάσατο αὐτὸν, εἶπεν· "Ἀλλ', ὦ οὗτος, σοί γε, κἂν θύλαξ γένῃ, οὐ προσελεύσομαι."
    Ὁ λόγος δηλοῖ ὅτι οἱ φρόνιμοι τῶν ἀνθρώπων, ὅταν τῆς ἐνίων μοχθηρίας πειραθῶσιν, οὐκέτι αὐτῶν ταῖς ὑποκρίσεσιν [ οὗτοι ] ἐξαπατῶνται.

  • 206 Λέων καὶ μῦς ἀντευεργέτης • Το λιοντάρι καί ο ευγνώμων ποντικός 
  • Καθώς κοιμόταν ενα λιοντάρι περπάτησε πάνω στό κορμί του ένας ποντικός. Τό λιοντάρι ξύπνησε, τόν έπιασε κι' ήταν ετοιμο νά τόν καταβρόχθιση, άλλά ό ποντικός τό παρακάλεσε νά τόν άφήση καί άν τοΰ χάριζε τή ζωή, εκείνος θά τό ξεπλήρωνε. Τό λιοντάρι γέλασε καί τόν άφησε. "Ωστόσο δέν πέρασε πολύς καιρός καί τά πράγματα ήρθαν έτσι ώστε τοΰ ποντικού ή εύγνωμοσύνη νά σώση τό λιοντάρι: Τδ έπιασαν κυνηγοί καί το έδεσαν σ' ενα δέντρο, οπότε δ ποντικός, ακούγοντας τδ βογγητό τοΰ λιονταριού, πήγε κι' έφαγε λίγο - λίγο τό σκοινί, τό έλυσε καί τοΰ λέει: «Έσύ τότε γέλασες μέ μένα γιατί σοΰ φάνηκε απίστευτο πώς θά ήταν δυνατό νά δής καλό άπό μένα. Τώρα ξέρεις πώς υπάρχει ευγνωμοσύνη καί στους ποντικούς».


    Ό μΰθος σημαίνει πώς στή ροή τών περιστάσεων καί οι παντοδύναμοι Ιχουν καμμιά φορά ανάγκη τούς πιο αδύνατους.

     

    Λέοντος κοιμωμένου μῦς τῷ σώματι ἐπέδραμεν. Ὁ δὲ ἐξαναστὰς καὶ συλλαβὼν αὐτὸν οἷός τε ἦν καταθοινήσασθαι. Τοῦ δὲ δεηθέντος μεθεῖναι αὐτὸν καὶ λέγοντος ὅτι σωθεὶς χάριτας αὐτῷ ἀποδώσει, γελάσας ἀπέλυσεν αὐτόν. Συνέβη δὲ αὐτὸν μετ᾿ οὐ πολὺ τῇ τοῦ μυὸς χάριτι περισωθῆναι· ἐπειδὴ γὰρ συλληφθεὶς ὑπό τινων κυνηγετῶν κάλῳ ἐδέθη τινὶ δένδρῳ, τὸ τηνικαῦτα ἀκούσας ὁ μῦς αὐτοῦ στένοντος ἐλθὼν τὸν κάλων περιέτρωγε καὶ λύσας αὐτὸν ἔφη· «Σὺ μὲν οὕτω μου τότε κατεγέλασας ὡς μὴ προσδεχόμενος παρ᾿ ἐμοῦ ἀμοιβὴν κομιεῖσθαι· νῦν δὲ εὖ ἴσθι ὅτι ἐστὶ καὶ παρὰ μυσὶ χάρις.» Ὁ λόγος δηλοῖ ὅτι καιρῶν μεταβολαῖς οἱ σφόδρα δυνατοὶ τῶν ἀσθενεστέρων ἐνδεεῖς γίνονται.

  • 213 Λέων μῦν φοβηθεὶς καὶ ἀλώπηξ • Το λιοντάρι που φοβήθηκε το ποντίκι καί ή αλεπού
  • Καθώς κοιμόταν ενα λιοντάρι, ενας ποντικός πέρασε πάνω από τό κορμί του. Ξύπνησε τό λιοντάρι καί στριφογύριζε ψάχνοντας γι' αυτόν πού πήγε κοντά του. Μιά αλεπού πού τό είδε, άρχισε νά τό κοροϊδεύη πώς, λιοντάρι αυτό, φοβήθηκε ενα ποντίκι. Καί αποκρίνεται τότε τό λιοντάρι: «Δέν φοβήθηκα τόν ποντικό. ΙΙαραξενεύτηκα πού βρέθηκε πλάσμα πού πέρασε πάνω άπό τό κορμί κοιμισμένου λιονταριού.

    Ό μύθος δηλοΐ πώς οι φρόνιμοι δέν καταφρονούν ούτε τά μικρά πράματα.

    Λέοντος κοιμωμένου μῦς τὸ σῶμα διέδραμεν. Ὁ δὲ ἐξαναστὰς πανταχόθεν περιειλίττετο ζητῶν τὸν προσεληλυθότα. Ἀλώπηξ δὲ αὐτὸν θεασαμένη ὠνείδιζεν, εἰ λέων ὤν μῦν ηὐλαβήθη. Καὶ ὃς ἀπεκρίνατο· «Οὐ τὸν μῦν ἐφοβήθην, ἐθαύμασα δὲ εἴ τις λέοντος κοιμωμένου τὸ σῶμα ἐπιδραμεῖν ἐτόλμησεν.» Ὁ λόγος διδάσκει τοὺς φρονίμους τῶν ἀνθρώπων μηδὲ τῶν μετρίων πραγμάτων καταφρονεῖν.

  • 237 Μύες καὶ γαλαῖ • Οι ποντικοί καί οι γάτες,
  • Γαλαῖ καὶ μύες ἄσπονδον εἶχον μάχην. Οἱ δὲ μύες, δόρατα καὶ ἅρματα ἐξ ἀχύρου λαβόντες, συνεκρότησαν τὸν πόλεμον. Αἱ δὲ γαλαῖ ὥρμησαν κατ᾿ αὐτῶν. Οἱ δὲ μύες βουλόμενοι εἰς τὰς τρυμαλιὰς εἰσελθεῖν, ἔχοντες τὰ ξύλα τῶν ἀχύρων καὶ μὴ δυνάμενοι κρυβῆναι, διεφθάρησαν ὑπὸ τῶν γαλῶν. Ὅτι ἀδύνατόν τιν᾿ οὐδεῖ συγκροτεῖν τοὺς πολέμους.
  • 243 Μῦς ἀρουραῖος καὶ μῦς ἀστικός • Ο αρουραίος καί το σπιτικό ποντίκι
  • Ενας αρουραίος επιασε για φίλο ένα σπιτικό ποντίκι. Kαι τοΰ λέει
    να πανε γιά νά φανε στά χωράφια. Έκείνο πήγε κι' έφαγε σιτάρι,
    κριθάρι κι δ,τι αλλο βρήκαν και τοΰ λέει: 'Φίλε μου, γνώριζε πώς ή ζωή πού χάνεις μοιάζει πολύ μέ τή ζωή τοΰ μυρμηγκιού". Έγώ εχω μεγάλο βιός στήν αποθήκη καί θά σου δώσω νά γευθής άπ* δλα». Ξεκίνησαν καί μιά καί δυο και φθάνουν. Ό σπιτικός ο πόντικας δείχνει στό φίλο στάρι, τυρί, χουρμάδες, μέλι, φρούτα. Αυτός τά χάνει. Χαρά στήν τύχη πούχει τοϋ είει xal κλαίει γιά τή δική του μοίρα. Δέν είχανε καλά - καλά στρωθή νά φάνε καΐ νά στήν πόρτα ενας άνθρωπος προβάλλει. Τρόμαξαν τά ποντίκια άπό τδν κρότο καί σαν τρελλά πηδάν στίς χαραμάδες. Σέ λίγο, ώς έτοίμαζαν νά βγάλουν σΰκα ξηρά, νά ευθύς καί μπαίνει κάποιος άλλος κάτι νά πάρη μέσα άπ' τό δωμάτιο. Καί πάλι τά ποντίκια χώθηκαν στήν τρύπα. Τότε δ αρουραίος, τήν πεΐνα του ξεχνώντας, λέει στό φίλο του καί βαριαναστενάζει: «Γειά καί χαρά σου, φιλαράκο! Έσύ πάντα νά τρως καί νά χορταίνεις δσο θέλεις καί τ' αγαθά νά χαίρεσαι έτοΰτα πού σ' ευφραίνουν μέ φόβους καί κινδύνους. Έμέ τό δόλιο άσε με νά τρώω άφοβα κριθαράκι καί σταράκι καί θά τήν βγάζω δίχως τήν τρεμούλα».


    Ό μύθος σημαίνει δτι άπό τήν καλοπέραση πού βάσανα τή ζώνουν καλύτερη ή λιτή καί ατάραχη ζωούλα.


    Μύες δύο, ὁ μὲν ἀρουραῖος, ὁ δὲ οἰκόσιτος κοινὸν εἶχον τὸν βίον. Ὁ δὲ οἰκόσιτος ἦλθε πρῶτος δειπνήσων ἐπὶ τῆς ἀρούρης ἔτι ἀνθούσης. Τρώγων δὲ σῖτον καὶ ῥίζας σὺν τοῖς βώλοις εἶπεν· Μύρμηκος ζῇς βίον ταλαιπώρου· ἐμοὶ δὲ πολλὰ ἔνεστιν ἀγαθά· τὸ κέρας οἰκῶ τῆς Ἀμαλθείας ὡς πρὼς σέ. Ἐὰν ἔλθῃς μετ᾿ ἐμοῦ, ὡς θέλεις ἀσωτεύσῃ. Ἀπῆγε πείσας τὸν μῦν ἐν τῷ οἴκῳ. Ἔδειξε δὲ αὐτῷ σῖτον καὶ ἄλευρα καὶ ὄσπρια καὶ σῦκα καὶ μέλι καὶ φοίνικας. Οὗτος δὲ ἐτέρφθη καὶ διεχύθη. Ὁ δὲ ἤγαγε καὶ τυρὸν ἐκ κανισκίου σύρων. Ἤνοιξέ τις τὴν θύραν· οἱ δὲ ἔφυγον εἰς στενὴν τρώγλην, ἔτριζον δὲ ὑπ᾿ ἀλλήλων στενούμενοι. Ὡς δὲ πάλιν ἤμελλον ἐκκύψαι καὶ μικρὰν ἰσχάδα σῦραι, ἕτερος ἦλθεν ἄλλο τι ἆραι· οἱ δὲ ἔνδον ἐκρύπτοντο. Ὁ δὲ ἀρουραῖος μῦς, καίπερ τοσαῦτα πεινῶν, εἶπε· Χαῖρε καὶ πλούτει καὶ τρύφα, ἔχων τὰ πάντα μετὰ κινδύνων· ἐγὼ δὲ βοτάνας καὶ ῥίζας τρώγων ἀφόβως καὶ λιτῶς ζήσω. Ὅτι λιτῶς διάγειν καὶ ζῆν ἀταράχως μᾶλλον συμφέρει ἢ ἐν φόβῳ καὶ κινδύνῳ δαψιλῶς τρυφᾶν.

  • 244 Μῦς καὶ βάτραχος • Ο ποντικός καί ο βάτραχος 
  • Ένας στεριανός ποντικός ϊπιασε, γιά κακή του μοίρα, φιλίες μ' ενα βάτραχο. Ό βάτραχος, πονηρό πνευμα, έδεσε τδ πόδι του ποντικοὐ στό δικό του πόδι. ΙΙρώτα πήγαν στήν ξηρά γιά νά φάνε στάρι καί κατόπι ζύγωσαν στήν δχθη τής λίμνης. Τότε δ βάτραχος, γιά νά γλεντήση τό νερό, έσερνε τόν ποντικό στά βαθιά, κοάζοντας δπως συνήθιζε τδ βρεκεκέξ. Ό φουκαράς δ ποντικός φούσκωσε άπό τδ νερό καί πνίγηκε καί έπλεε στήν επιφάνεια δεμένος στό πόδι τοΰ βατράχου. Τόν είδε ένα κιρκινέζι καί τόν άρπαξε μέ τά νύχια του κι ό βάτραχος, δεμένος μαζύ του, τόν ακολουθούσε καί το κιρκινέζι έφαγε κι αυτόν.


    Σημαίνει πώς καί νεκρός κανένας έχει δύναμη ν΄ άμυνθή. Ή θεία δίκη όλα τά βλέπει καί απονέμει δικαιοσύνη μέ τή σωστή ζυγαριά της.

    Χερσαῖος μῦς κακῇ μοίρᾳ βατράχῳ ἐφιλιώθη. Ὁ δὲ βάτραχος κακῶς βουλευσάμενος τὸν πόδα τοῦ μυὸς τῷ ἑαυτοῦ ποδὶ συνέδησε. Καὶ πρῶτον μὲν ἐπὶ τῆς χώρας ἦλθον σῖτον δειπνήσοντες· ἔπειτα δὲ τῷ χείλει τῆς λίμνης πλησιάσαντες, ὁ μὲν βάτραχος τὸν μῦν εἰς τὸ βάθος κατῆγεν, αὐτὸς βρυάζων τῷ ὕδατι καὶ τὸ βρεκεκεκὲξ ἀνακράζων. Ὁ δὲ ἄθλιος μῦς τῷ ὕδατι φυσηθεὶς ἐτεθνήκει· ἐπέπλει δὲ τῷ ποδὶ τοῦ βατράχου συνδεδεμένος. Ἰκτῖνος δὲ τοῦτον ἰδὼν τοῖς ὄνυξιν ἣρπασεν· βάτραχος δὲ δεσμώτης ἐπηκολούθει, δεῖπνον καὶ αὐτὸς τῷ ἰκτίνῳ γενόμενος. Ὅτι, κἂν νεκρὸς ᾖ τις ἰσχύει πρὸς ἄμυναν· ἡ γὰρ θεία δίκη ἐφορᾷ πάντα καὶ τὸ ἴσον ἀποδίδωσι ζυγοστατοῦσα.

  • 326 Ἀσπάλαξ καὶ μήτηρ • Ό τυφλοπόντικας καί ή μάνα του
  • Ενας τυφλοπόντικας (αύτο τό ζώο είναι τυφλό) λέει στή μάνα του πώς βλέπει. Εκείνη γιά νά τόν δοκιμάση, του δείχνει του μουνί της καί τδν ρωτάει τί είναι. Αυτός λέει «ψηφίδα» καί τότε τοΰ αποκρίνεται: «Παιδάκι μου δχι μόνο δέν βλέπεις, άλλά έχεις χάσει και τήν οσφρησή σου».

    Ετσι καί μερικοί αλαζόνες τάζουν τά αδύνατα καί ελέγχονται καί στα πιο μικρά.

    Πηρὸν ἀσπάλαξ καὶ τυφλὸν ζῷον. Εἷς οὖν τὴν μητέρα θέλων φιλῆσαι, ἀντὶ τοῦ στόματος τῷ αἰδοίῳ προσψαύει. Τοῦτο δὲ ποιῶν τοὺς ἄλλους ἀδελφοὺς οὐκ ἔλαθεν. Εἷς δὲ αὐτῶν εἶπεν ὡς θέλων τι μέγα ποιῆσαι καὶ πνοῆς ἧς εἶχες ἐστέρησαι δικαίως. Ὅτι πονηρὰ γνώμη καὶ αὐτὴν τὴν φύσιν ἀλλοιοῖ καὶ βλάπτει.

Λογοτεχνία

Άνθρωποι και ποντίκια

Νουβέλλα του Τζον Έρνστ Στάινμπεκ (John Ernst Steinbeck: Σαλίνας Βάλεϋ, Καλιφόρνια, ΗΠΑ, 27 Φεβρουαρίου 1902 – Νέα Υόρκη, 20 Δεκεμβρίου 1968) αμερικανούς συγγραφέα που έγραψε επίσης το βραβευμένο με Βραβείο Πούλιτζερ μυθιστόρημα «Τα Σταφύλια της Οργής» (1939).

Το «Άνθρωποι και Ποντίκια» (1937), που ασχολείται με τα όνειρα δύο μεταναστών εργατών που δουλεύουν το χώμα της Καλιφόρνια, επευφημήθηκε ιδιαίτερα από τους κριτικούς.

Η θεατρική μεταφορά του «Άνθρωποι και Ποντίκια» σημείωσε τεράστια επιτυχία, με πρωταγωνιστές τον Μπρόντερικ Κρόφορντ ως τον πνευματικά παιδαριώδη αλλά σωματικά δυνατό πλανόδιο εργάτη αγροκτημάτων, "Λένι" και τον Ουάλλας Φορντ ως το σύντροφό του, "Τζορτζ". Παρολ'αυτά, ο Στάινμπεκ αρνήθηκε να ταξιδέψει από το σπίτι του στην Καλιφόρνια για να παρακολουθήσει μια παράσταση του έργου όσο παιζόταν στη Νέα Υόρκη, λέγοντας στον Κάουφμαν ότι το έργο όπως υπήρχε στο δικό του μυαλό ήταν "τέλειο" και οτιδήποτε παρουσιαζόταν στη σκηνή θα ήταν απλώς μια απογοήτευση. Ο Στάινμπεκ θα έγραφε δύο ακόμα θεατρικά έργα (Το Φεγγάρι Χαμήλωσε και Burning Bright).

Το «Άνθρωποι και Ποντίκια» μεταφέρθηκε το 1939 από το Χόλιγουντ στον κινηματογράφο, όπου έπαιζε ο Λον Τσάνι ο Νεότερος (ο οποίος είχε υποδυθεί αυτό το ρόλο και στην παραγωγή του έργου στο Λος Άντζελες) το Λένι και ο Μπέρτζες Μέρεντιθ τον Τζορτζ. Ο Στάινμπεκ ακολούθησε το κύμα της επιτυχίας με Τα Σταφύλια της Οργής (1939), βασισμένο σε άρθρα που είχε δημοσιεύσει σε εφημερίδα στο Σαν Φραντσίσκο. Το μυθιστόρημα θα θεωρούνταν από πολλούς το καλύτερο έργο του. Κέρδισε το Βραβείο Πούλιτζερ το 1940, ενώ έγινε περίφημη ταινία σε σκηνοθεσία Τζον Φορντ, με πρωταγωνιστή τον Χένρι Φόντα ως Τομ Τζόουντ, ο οποίος προτάθηκε για όσκαρ για αυτή την ερμηνεία του.

Θέατρο

Σέξσπηρ - «Άμλετ»

Ο Αμλετ πηγαίνει στο δωμάτιο της ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ μητέρας του. Ο βασιλικός ρουφιάνος Πολώνιος παρακολουθεί πισω από την κουρτίνα.

QUEEN What wilt thou do? thou wilt not murder me? Help, ho! POLONIUS [Behind.] What, ho! Help!

HAMLET [Drawing his sword.] How now! a rat? Dead, for a ducat, dead! [Stabs through the arras.]

POLONIUS [Behind.] O, I am slain! [Falls and dies.]

QUEEN 25 O me, what hast thou done?

Μετάφραση

ΒΑΣΣΙΛΙΣΑ: Τι θελεις να κάνεις; Πας να με δολοφονήσεις; Βοήθεια!
ΠΟΛΩΝΙΟΣ: [Πίσω απ΄την κουρτίνα] Τι! Βοήθεια!
HAMLET [Τραβάει το σπαθί του.] Τι; ένας αρουραίος; Νεκρός, για ένα δουκάτο, νεκρός! [Σπαθίζει στα τυφλά δια μεσου της κουρτίνας.]
ΠΟΛΩΝΙΟΣ: [ από πίσω.] Ω, Με σκοτώσαν! [πέφτει και πεθαίνει.]
QUEEN: Ω Θέε μου μου, τι έχεις κάνει;

Φαίνεται πως στην εποχή του έργου (ή μαλλον του συγγραφέα) θα υπήρχε επικήρυξη των αρουραίων: ενα δουκάτο το κεφαλι.

 

Κινηματογράφος

Μικυ Μαους

Ευρύτατης διάδοσης παλαιότατος χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων του Walt Disney. Ηταν τόσο πρωτοποριακός και διαδεδομένος ώστε ο ὀρος Mikey Mouse κατάντησε να σημαίνει Animation.

Εκτός από τις εκατοντάδες ταινιών με πρωταγωνιστή τον Μίκυ έχουν εκδοσεί σχετικά βιβλία, Comics, και ενα σωρο παιδικά παραφερνάλια διακοσμημένα με την φιγούρα του Μίκυ.

Ratatouille

Είναι μια αμερικανικη computer-animated ταινία του 2007, παραγωγή της Pixar Animation Studios και διανομή από την Walt Disney Pictures. Η ταινία ήταν η όγδοη ταινία που παράγεται από την Pixar, σε σκηνοθεσία Μπραντ Bird, ο οποίος ανέλαβε από τον Ιανουάριο του 2005. Ο τίτλος αναφέρεται σε ένα γαλλικό πιάτο (Ratatouille), το οποίο σερβίρεται στην ταινία, και είναι επίσης ένα λογοπαίγνιο με το είδος του πρωταγωνιστή (Rat).

Τραγούδι

Το Ντίλι-ντίλι-ντίλι

Παραδοσιακό

Ντίλι-ντίλι-ντίλι,
ντίλι το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντήλι,
ντίλι-ντίλι-ντίλι.

Ήρθε ο ποντικός,
πήρε το φιτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντήλι,
ντίλι-ντίλι-ντίλι.

Ήρθε και η γάτα,
έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φιτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντήλι,
ντίλι-ντίλι-ντίλι.
... και το ενδιαφέρον αυτό τραγουδάκι
τραβάει κορδόνι με
σκύλο, ξύλο, φωτιά, ποτάμι, βόδι,
λύκο, κυνηγό.
Λέγονταν σαν νανούρισμα στα παιδάκια
και είχε εξαιρετικη επιτυχία

Πέντε ποντικοί

Πέντε ποντικοί βαρβάτοι
μου χαλάσαν το κρεβάτι
κι΄αλλοι τρείς μουνουχισμένοι
μου το σιάχναν οι καημένοι

Αναφέρεται σαν παραδοσιακό στήν «Βαβυλωνία» του Δ. Βυζάντιου

Αστρολογία

Ζωδιο του Κινέζικου Ωροσκοπιου.
Ο Ποντικός είναι το πρώτο ζώδιο του Κινέζικου Ωροσκοπίου. Ο Ποντικός είναι καλός στο να ηγείται και να κατακτά. Πολλοί διάσημοι αυτοκράτορες και ηγέτες της Κινέζικης ιστορίας ανήκαν στο Κινέζικο Ωροσκόπιο του Ποντικού. Έχοντας την ικανότητα να γοητεύει τους άλλους, ο Ποντικός είναι γενικά χαρισματικός και γεμάτος πάθος. Ένα άλλο στοιχείο που ενισχύει την μοναδικότητα του είναι το πρακτικό και δυνατό μυαλό του που του δίνει την δυνατότητα να είναι οργανωτικός, τακτικός και συστηματικός. Η άλλη πλευρά ενός Ποντικού ωστόσο, φανερώνει ένα άτομο που θέλει να ελέγχει τους πάντες και τα πάντα και που θα επιμείνει να κάνει του κεφαλιού του, όποιο και αν είναι το κόστος. Ο Ποντικός μπορεί να γίνει πολύ κακός και επικίνδυνος, ειδικά αν τον προκαλέσουν. Τα άτομα που βρίσκονται στο Κινέζικο Ζώδιο του Ποντικού είναι επίσης πολύ γνωστά για την ιδιότητα τους να εκμεταλλεύονται τις σκέψεις, τα αισθήματα και τα συναισθήματα των άλλων

Διάσημοι Ποντικοί: Τζιν Κέλι, Σον Πεν, Μαρλον Μπράντο, Λούις Αρμστρονγκ, Κλαρκ Γκείμπλ

Ποντικοί είναι όσοι γεννήθηκαν τα ετη: 1936  1948  1960  1972  1984  1996  2008 

Παραδόσεις

* 355
To σπαλάγγι (Βιζύη Θράκης)

Το σπαλάγγι ήταν νεκροθάφτης, και μια φορά σε μια μεγάλη αρρώστια πού πέθαναν πολλοί έθαψε έναν μισοζώντανο. Και δ θεος τον καταράστηκε νά τυφλωθεἰ γιατί δέν έπρόσεξε, και δλο νά σκάφτει το μνήμα του. Και έγινε σπαλάγγι.

1013 ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ -ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΟΜΟΣ Α -ΕΡΓΑΝΗ -1965

Σφαλάγκι με γκ και οχι με γγ. ο αρχαίος ασπάλαξ (o) (taupe)
Κοραή "Άτακτα" Τομ.5 σελ. 582

Ο Αριστοτέλης κατατάσσει τον ασπάλακα στα οικητικά ζώα. [9233.6/38]

ΣΣ Ο Ασπαλακας (σπαλάγγι) λέγεται στα Αγγλικά shrewshrew mouse (Οικογένεια Soricidae) που θα πει ομως και Στριγγλα ή Μέγαιρα Αρα το γνωστο εργο του Σέξπηρ «The Taming of the Shrew» μεταφράσθηκε σωστά «Το Ημέρωμα της Στρίγγλας». Εμφανώς μισγυνικό το έργο, έχει στοιχεία που έχουν γίνει αντικείμενο σημαντικών διαφωνιών, ιδίως μεταξύ του συγχρόνου κοινού.

 

 

Βιβλιογραφία

Κλικ εδώ για να δείτε την βιβλιογραφία.
Οι παραπομπές γράφονται με μορφή [ββββ.σσσσ] μέσα στο κείμενο ως εκθέτες.Οπου ββββ = ο αριθμός ή ο κωδικός του βιβλιου της βιβλιοθήκης μου και, σσσσ = ο αριθμός σελίδας ή παροιμίας.
Copyright © 2011 - Aris Stougiannidis 05-09-2011