... αλλά και για την σταύρωση του Ιησού και αλλων τινών |
||
Κλικ στα εικονιδια αυτα για να δειτε λεπτομερειες ή εικονες | ||
Η λέξη "Σταυρός" |
||
Προέρχεται απο το αρχαίο ελληνικό ρήμα ίστημι= στέκομαι oρθιος και σήμαινε το παλούκι, τον πάσσαλο ή ακομα και το φράκτη απο πασσάλους. Στα Λατινικά πέρασε ως Staurus. Με την συνήθη σύγχυση του "u" με το "v" απαντάται και ως stavrus. Επανήλθε ως αντιδάνειο σε σύνθετες λατινικές (ή λατινογενείς) λεξεις:
Παράγωγες λέξειςΟυσιαστικά: σταυροφορία, σταυροφόρος, σταυρικός (επιθ), σταύρωση, σταυροπροσκύνηση.Ρήματα: σταυρώνω, σταυροκοπιέμαι Επίρρημα: σταυροειδώς Κύρια Ονοματα: Σταύρος, Σταύρακας, Σταυρούλα, Σταυριανή, Σταυράκιος . ΣυνώνυμαΞύλον. πρβλ. Ο "επι ξύλου κρεμάμενος" (στερημενος απο καθε περιουσιακο στοιχειο, ακόμη και απο τα ρουχα του. Θεωρειται καταραμένος).Απο τη μεθοδο εκτελεσης με σταυρό παραγεται το ρήμα σταυρώνω. Δηλαδή εκτελώ καποιον με σταυρικό θανατο. Για το ρήμα σταυρώνω υπάρχουν τα εξής συνώνυμα:
Σχετικές Εκφράσεις
|
||
Ποιό ηταν το σχήμα του; |
||
Εξετάζοντας τον σταυρό σαν το επίσημο όργανο δημόσιας εκτέλεσης μπορουμε να πουμε οτι ηταν ενα παλουκι ψηλοτερο απο το αναστημα ενος ανθρώπου που ηταν στημένο στον συνηθη χωρο των εκτελεσεων. Οι Ρωμαίοι το ονομαζαν crux simplex. Ο τιμωρούμενος προσηλώνωνταν πανω σε αυτον τον πασσαλο. Πολλές φορές το οργανο συμπληρωνωνταν με ενα ξυλο (λατ. crux commissa) που κουβαλουσε ο κατάδικος. Το ξύλο τοποθετούσαν στην κορφή του πασσαλου ετσι ωστε να σχηματιζεται ενα ταυ (“Τ”). | ||
Ηταν το ταυ (Τ) το μόνο σχήμα σταυρού; |
||
Το ταυ (Τ) δεν ηταν το μονο σχημα, υπήρχαν επισης:
Δύο πιθαναλογούμενα πρόσθετα ήταν:
Oι εκτελέσεις είχαν σωφρονιστικό χαρακτήρα, όχι βέβαια για τον εκτελούμενο, αλλά για τους παρακολουθούντες την εκτέλεση και κυρίως για όσους περνούσαν από το χώρο των εκτελέσεων. Σε αντίθεση με άλλες μορφές εκτέλεσης παρείχε το πλεονέκτημα ότι ο εκφοβισμός γίνονταν όχι μόνο στους παρευρισκόμενους κατά την ώρα της εκτέλεσης αλλά και σε όλους τους περαστικούς για μέρες μετά. Αναντίρρητα ο πιό διάσημος σταυρωμένος στην τέχνη και στη λαογραφία είναι ο Ιησούς. Υπάρχουν χιλιάδες ζωγραφικοί πίνακες που τον παριστάνουν να κουβαλάει το σταυρό (πάσσαλο συνενωμένο με το patibulum, την τραβέρσα). Οι πίνακες αυτοί έγιναν από ανθρώπους που δεν είχαν δει ποτέ σταύρωση (ο Μ. Κωνσταντίνος την κατάργησε). Η ΚΔ δεν περιγράφει τι ακριβώς κουβαλούσε ο Ιησούς, λέει “τον Σταυρόν αυτού”. Υπολογίζεται ότι το σύνολο του σταυρού θα ζύγιζε πάνω από 135 κιλά. Βάρος που ούτε ο Γολιάθ θα μπορούσε να μεταφέρει, και που βέβαια ο Ιησούς, μικρόσωμος, αδύνατος και έχοντας φάει και ένα γερό χέρι ξύλο προηγουμένως θα ήταν των αδυνάτων αδύνατο ακόμα και να ανασηκώσει.
|
||
Πιθανολόγηση του σχήματος του σταυρού |
||
Ολα συγκλινουν στη εικασία οτι ο σταυρος του Ιησου, αλλα και των περισσοτέρων σταυρωθέντων, ηταν σχήματος Τ. Οι λογοι ειναι:
|
||
Που τοποθετήθηκε ο Σταυρός - Ο Γολγοθάς |
||
Ο Μάρκος έχει μεταφράσει μία αραμαϊκή λέξη. O Γολγοθάς ερμηνεύεται ως «κρανίου τόπος». Η λέξη, (το σωστό είναι golgoltha,πληθ.) πού με απλά λόγια σημαίνει "κρανία" ή "κεφάλια". Αρα ηταν "κρανίων τόπος" και οχι "κρανίου τοπος" . Οι Χριστιανοί ανέκαθεν πίστευαν ότι σήμαινε ένα βράχο ή ύψωμα με μορφή σαν ένα κρανίο, αλλά golgoltha είναι λέξη που χρησιμοποιείται καταμέτρηση των κεφαλών, όπως και στην απογραφή ή καταμέτρηση των φορολογουμένων. (πρβλ. Το «κατά κεφαλήν εισόδημα», και το λατ. «per capita»). Ίσως όλα αυτά ήταν λάθος, και ο Γολγοθάς ήταν μια θέση κοντά στα γραφεία της εφορίας οπου εκεί υπήρχε και ένας σωρός από κρανία των εκτελεσμένων στασιαστών για λόγους εκφοβισμού. Στο κάτω-κάτω "τόπος" δεν σημαίνει αναγκαστικά "εξοχή" οπως φαίνεται στην πλειονότητα των εικονογραφιών.
Πηγή: http://www.askwhy.co.uk/christianity/0510Crucifixion.php#Golgotha
|
||
Συλλογισμός | ||
Εάν λάβουμε υπόψη την βασική απαίτηση που είχαν οι εκτελεστές (Ρωμαίοι) από την διαδικασία της σταύρωσης, που ήταν «τρομοκρατήστε όσο το δυνατό περισσότερους και για όσο το δυνατό μεγαλύτερο διάστημα» μάλλον θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η θέση (ο Γολγοθάς) θα πρέπει να ήταν κεντρική μέσα στην πόλη. Δεν θα διαπομπεύανε κάποιον και θα τον κρεμάγανε στην εξοχή απ΄ όπου λίγοι περνούν. Δεν έπρεπε κάποιος να πάει στου διαόλου τη μάνα για να τρομοκρατηθεί! Ας θυμηθούμε τους ιστορικούς τόπους εκτελέσεων όπου η πρόθεση ήταν ανάλογη: Η πλατεία της Γρέβης στο Παρίσι, οι κατά τόπους πλάτανοι στις πλατείες της τουρκοκρατούμενης Ελλάδας (πρβλ. Έκφραση « Χαιρέτα μου τον πλάτανο»). Aν η εκτέλεση είχε συμβεί αλλού ο παραδειγματισμός και τρομοκράτηση γίνονταν με επίδειξη των κεφαλιών των εκτελεσμένων πάλι σε κεντρικό μέρος. (βλ. Εμφύλιος) |
||
Πορίσματα |
||
|
||
Η προσήλωση |
||
Προσηλώνω = καρφώνω και προσήλωση=το κάρφωμα (με την κυριολεκτικη εννοια). [1] Τα κειμενα της εκκλησιας αναφέρουν : "ηλοις προσηλώθη ο νυμφίος της εκκλησίας" (πλεονασμος αφου πρακτικα μονον "ηλοις" μπορεις να προσηλώσεις). Στην σταυρωση υπηρχε και προσδεση αλλα και διπλη μεθοδος: προσδεση και προσήλωση μαζι. Το θεμα ειναι που εμπαιναν τα καρφια. Σιγουρα οχι στις παλαμες οπως θελουν ολοι οι γνωστοι και αγνωστοι μετα Χριστον ζωγραφοι. Η περιοχη της παλαμης αποτελειται απο οστάρια (τα ματακάρπια οστά) που ειναι μηχανικώς αδύνατο να συγκρατήσουν και το πιο ελαφρό ανθρωπινο σώμα. |
||
Παράρτημα Α: Η διαδικασια της Σταυρωσης | ||
Αδικημα που επισυρει την ποινή του θανατου |
||
Οπου επεβαλετο ποινή θανατου σε μη Ρωμαιους πολιτες γινοταν δια σταυρώσεως. Ο χαρακτηρας της ποινης ηταν αποτρεπτικος, εκφοβιστικος εως τρομοκρατικος.
Δίκη απο Ρωμαίο ΔικαστήΜονον οι Ρωμαιοι σταυρωναν επισήμως. Πολλοι ασιατικοι λαοι (Ινδοι, Περσες) χρησιμοποιουσαν την σταυρωση για εκτελεσεις, αλλα οχι μετα απο δικη. Συνηθως μετα απο αποφαση καποιου μοναρχη, η ανωτατου κρατικου αξιωματουχου. Προκαταρτική ΜαστιγωσηΓινοταν για να μειωθει η αντισταση του καταδικου και να παρουσίαζει κακη εμφανιση στην διαρκεια της μεταγωγης του στον τοπο της εκτελεσης. Συνταξη της "αιτιολογησης" της αποφασηςΗ αιτία ήταν μια περίληψη της δικαστικής απόφασης, γραμμένη σε μια πινακίδα που κρέμονταν στο στήθος του κατάδικου. Σκοπός της ήταν να γνωρίσει το πλήθος τι έκανε ο κατάδικος για να τιμωρηθεί με σταύρωση. Στην περίπτωση της σταύρωσης του Ιησού όλες οι εικονογραφίες δείχνουν μόνο τον Ιησού να φέρει την "αιτίαν αυτού γεγραμμένην". Αυτό είναι παράλογο. Αιτία θα έπρεπε να φέρουν και οι άλλοι δυο ληστές. (Ο Λουκάς Κ. κγ στ.32 αναφέρει ήγοντο δε και έτεροι δύο κακούργοι συν αυτώ αναιρεθήναι). Η αίτια πρέπει να αναφέρονταν ολογράφως. Κάνεις δεν θα μπορούσε να ερμηνεύσει την σημαίνει ΙΝΒΙ. Το κείμενο της το οριζουν ρητά τα ευαγγέλια "Ούτος εστίν ο βασιλεύς των Ιουδαίων". Στα Λατινικά, Ελληνικά και Εβραϊκά.[Λουκ. Κεφ. κγ Στ.38] Το ΙΝΒΙ είναι μεταγενέστερη εφεύρεση. Αναρτηση της ΑΙΤΙΑΣ στο στηθος του καταδικουΕιναι φυσικο ή αναρτηση στο στηθος του καταδικου να γινει κατα την ωρα της συνταξης. Ωστε και κατα την διαδρομη προς τον χωρο εκτέλεσης η αιτια να ειναι αναγνωσιμη απο τους διαβατες. Εξ αλλου οι γραφεις του δικαστηριου δεν θα ακολουθουσαν τον καταδικο μεχρι τον τοπο σταυρωσης μονο και μονο για να γραψουν 3 φράσεις. Οι αρχιερεις το διαπιστωσαν εκεινη την στιγμη και ζητησαν απο τον Πιλατο να διορθωσει το κειμενο. Προφανως μιλαμε για το πλήρες κειμενο. Μη φαντασθειτε οτι του ζητησαν να γραψει ΑΕΙΝΒΙ (Αυτος ειπε ΙΝΒΙ). Μεταγωγή του καταδικου στον τοπο της εκτέλεσηςΟ κατάδικος προσδενονταν στην οριζοντια τρραβέρσα και την κουβαλούσε μέχρι τον τοπο της εκτέλεσης. Η καθετη τραβερσα βρισκοταν μονιμα πακτωμενη στο τοπο της εκτέλεσης. Η ταβέρσα λειτουργουσε οπως σημερα οι χειροπέδες: Εμποδιζουν τον καταδικο να φυγει τρεχοντας. Στην περιπτωση του Ιησου ολες σχεδον οι εικονες τον αναπαριστουν να κουβαλαει ΟΛΟ τον σταυρό, συναρμολογημενο και πολλες φορες επιμελως λουστραρισμενο. Ατοπο για λογους που εξηγησα παραπανω. Η ταβέρσα ταλαιπωρει τον κατάδικο αλλα δεν τον κανει να πεφτει ουτε χρειαζεται να επιστρατευθει Λυβιος εργάτης να τον κουβαλήσει. Το καταδικο συνοδευαν οι δημιοι και οι στρατιωτες της φρουρας. Οι δημιοι κουβαλουσαν και τα απαραιτητα αντικειμενα: καρφιά, σφυριά και 2 μεγαλες διχάλες ανάρτησης. |
ΕΙΚΟΝΕΣ |
||
1 | Ο Βασιλιάς Δαβίδ εστεμμένος. Το στέμμα φέρει κέρατα 7 και οφθαλμούς 7. Ο οφθαλμός ήταν το σημείο αρμογής της οριζόντιας λουρίδας με τα κέρατα. Μπορεί να έφερε και διακοσμητικούς πολύτιμους λίθους. Ο ζωγράφος, κατά πολύ μεταγενέστερος, αγνοούσε τον τρόπο κατασκευής του στέμματος. | |
2 | Το στέμμα σαν αποκρηάτικο κοτιγιόν! Το στέμμα δένονταν και δεν τοποθετούνταν στο κεφάλι.Για να γίνει αυτό έπρεπε η ταινία να ακουμπάει στό μέτωπο. Το ιδιο προβλημα βλέπουμε και στην εικονα 6. | |
3 | Εδώ τα κέρατα εμφανίζονται πιο μακρυά. | |
4 | Παρατηρούμε πως και οι οφθαλμοί απεικονίζονταν σχεδόν πάντα στην οριζόντια λουρίδα του στέμματος. Οι οφθαλμοί κάλυπταν με διακοσμητικό τρόπο τις βιδες, καρφιά ή περτσίνια που ενωναν την οριζόντια ταινία μέ τις κάθετες ακανθες. Πιθανόν οι οφθαλμοι να ηταν χρυσές σφαίρες ή ήμιπολύτιμοι λίθοι.
|
|
5 | ||
6 | Φυσικα ο συμβολικός χαρακτήρας του αριθμού επτά των ακανθων-κερατων ξεχαστηκε με το πέρασμα του χρόνου, ετσι που οι χαράκτες του μεσαίωνα να αδιαφορούν για τον αριθμο των ακανθών που ζωγράφιζαν σε καθε στέμμα. | |
7 | Ακόμα κα οταν "εν κλίνη ασθενών κατέκειτο" ο βασιλιάς φορούσε το στέμμα. | |
Καταφαίνεται η απαιτούμενη εργασία χωρις να υπαρχει καποια σκοπιμοτητα. Προφανής ή συγχυση μεταξύ συμβόλου και οργάνου εκτέλεσης. |