Υπογλώσσιο #28 ΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ |
||
Τα «υπογλώσσια» είναι μικρές φράσεις ή
λέξεις υπαρκτές στην Ελληνική γλώσσα και
που το νόημά τους δεν μας είναι ακριβώς γνωστό, είναι δηλαδή και υπογνώσια.
Θα γράφω τέτοια συχνά για να διαβάζονται εύκολα και μην ξεχνιώμαστε. Οι παραπομπές στη βιβλιογραφία βρίσκονται στο τέλος της σελίδας |
||
Η πτώση των μετοχών | ||
ΕΙΣΑΓΩΓΗ | Η μετοχή, ως μέρος του λόγου, συρρικνώθηκε με την καθιέρωση της λεγομένης δημοτικής. Θα αποδείξουμε ότι υπάρχουν πολλά ζόμπι της μακαρίτισσας της μετοχής της αρχαίας ελληνικης και ότι η χρήση της παρείχε πολλές διευκολύνσεις. Στο εκτελεστικό αποσπασμα στάλθηκε χωρίς ντροπή το απαρέμφατο αν και δεν αποτελεί ιδαίτερο μέρος του λόγου αλλά ρηματικό ουσιαστικό. Ας ασχοληθούμε λίγο με αυτά. Δεν θα λύσουν βέβαια το οξύ πρόβλημα της οικονομικής κρίσης. Αλλά και να ασχοληθουμε με το πρόβλημα της οικονομικής κρίσης νομίζετε ότι θα μπορέσουμε να το λύσουμε; |
|
Μετοχή | Η μετοχή είναι κλιτό μέρος του λόγου μαζί με το άρθρο, το ουσιαστικό, το επίθετο, την αντωνυμία και το ρήμα. Ανήκει στην υποκατηγορία των πτωτικών μερών του λόγου μαζί με άρθρο, το ουσιαστικό, το επίθετο, και την αντωνυμία . Το διδακτικό βιβλίο του ΥΠΕΠΘ αφιερώνει μια σελιδα μόνο στη μετοχή. Η μετοχή κατα τον Τζάρτζανο[1] ειναι ρηματικό επίθετο, ονομάζεται δε μετοχή γιατί μετέχει στα χαρακτηριστικά και του επιθέτου και του ρήματος. Έχει διάθεση και χρόνο οπως το ρημα: ο γράψας είναι αυτός που έγραψε ενώ ο γράφων αυτός που γράφει τώρα αυτος που έχει ηδη γράψει λεγεται γεγραμμένος (και υπογεγραμμένος). Ομως εχει συντακτικά χαρακτηριστικά ουσιαστικού πχ. μπορεί να είναι υποκείμενο ενός άλλου ρήματος : «ο υπογράφων δηλώ». |
|
Ρηματικά Επίθετα | Επισήμως τα ρηματικά επίθετα ονομάζονται τα επίθετα με τις παραγωγικές καταλήξεις -τεος & -τος που παράγονται από ρήματα με ενεργητική ή παθητική σημασία. -τέος, -τέα, -τέον. Δεν ειναι μετοχες γιατι δεν εχουν εγκλισεις. Τα εις -τεος, -τεα, -τεον δηλώνουν πως πρέπει ή είναι ανάγκη να γίνει αυτό που σημαίνει το ρήμα από το οποίο παράγονται. Έχουν δύο συντάξεις*: την προσωπική και την απρόσωπη. Τα εις -τός. -τή, -τον δηλώνουν αυτό που σημαίνει η μετοχή του ενεργητικού ή μέσου ενεστώτα, του παθητικού παρακειμένου και αυτό που μπορεί ή αξίζει να πάθει ό,τι σημαίνει το ρήμα από το οποίο παράγονται. Και αυτά εχουν δύο συντάξεις: την προσωπική και την απρόσωπη. πχ. Αγαπητός = αυτός που του αξιζει ή μπορει να αγαπηθεί. Παραδείγματα απο τα Αρχαία Ελληνικά. Θεραπευτέοι σοι εἰσὶν οἱ θεοί. Θεραπευτέον σοι τοὺς θεούς ἐστι. Οἱ γονεῖς εὐεργετητέοι εἰσὶ τοῖς παισί. Οὐδὲ τοῖς ἱππεῦσι προσβατὸν ἦν. Ἡμῖν ξύμμαχοι ἀγαθοί εἰσι, οἳ οὐ παραδοτέοι εἰσὶ τοῖς Ἀθηναίοις. Οὐ χρὴ ἀπελθεῖν ἡμᾶς ἀπράκτους. Ἐπιχειρητέον ἐστί σοι τῷ ἔργω. Ὁ Πειραιεὺς ἦν ἀφύλακτος καὶ ἄκλῃστος, εἰκότως. Ζηλωταὶ ὑπὸ πάντων ἀνθρώπων αἱ τιμαὶ αὐτῶν. Ταύτῃ ὑπερβατὸν ἦν τὸ περιτείχεισμα. Ταῦτα βατὰ καὶ τοῖς ἱπποζυγίοις ἐστί. Τῷ τοὺς αὑτοῦ αἰσχύναντι ἀβίωτόν ἐστι. Οὐκ ἐδόκει αὐτῷ δυνατὸν εἶναι ἀμαχεὶ παρελθεῖν. Οὐ θαυμαστόν ἐστι εἰ μὴ τούτων ἐνεθυμήθησαν; Οὐκ ἀμελητέον ἐστὶν ἡμῖν τῆς ἀρετῆς. Πειστέον ἐστὶ τῷ νόμω. Θεραπευτέον σοι τοὺς θεούς, τοὺς φίλους εὐεργετητέον, τὴν πόλιν ὠφελητέον, τὴν Ἑλλάδα πειρατέον εὖ ποιεῖν. Ἀρετῆς σοι μεταδοτέον τοῖς πολίταις, και το του Κάτωνος "καταστρεπτέα η Καρχηδών" (delenda Carthago). Στην Νεοελληνική τα ρηματικά επίθετα κατάντησαν ουσιαστικά ή παρέμειναν επίθετα:
όπως και τα εις -τος
Προσοχή! Δεν είναι ρηματικά επίθετα τα: *) Εγω έχω μία σύνταξη και έκαναν 18 μήνες για να μου τήν δώσουν. |
|
Λόγιες Μετοχές | Επέζησαν πολλές μετοχές σε λόγιες φράσεις ή χρήσεις:
και με αυξηση
|
|
Περίεργες | Υπάρχουν μετοχες με λόγια παράδοση που χρησμοποιούνται και σήμερα, αλλά το ρήμα από το οποίο προήλθαν δεν χρησιμοποιείται ή θεωρείται εξεζητημένο:
Μερικοί λογοτεχνες, για να ξεχωρίσουν, προσπαθούν να χρησιμοποιούν με αδόκιμο τρόπο μετοχές της δημοτικής με την σύνταξη της Αρχαίας: Ο Γιάννης Σκαρίμπας : «Ειδόντας με ο Ταπιάγκας» εννοεί «οταν με είδε» ή «τρέξαντας» αντί «αφού έτρεξε. » Το Βατερλώ δύο γελοίων Ο Οδυσσέας Ελύτης, με ασπίδα το Νόμπελ του, νομίζει οτι μπορεί να λέει «στο μελτέμι τα ορτσάροντας ... » ή «στο γαρμπή τ΄αρμενίζοντας ...» χωρίς να γίνεται καταγέλαστος. Αξιον Εστι Το πρόβλημα το έθεσε και έλυσε ξεκάθαρα ο Γιάννης Ρίτσος με τον στίχο του:
Το καπνισμένο τσουκάλι Κοντολογίς: ο λόγος χρειάζεται για να επικοινωνούμε και οχι να επιδεικνύουμε πόσες περίεργες λέξεις ξέρουμε ή κατασκευάζουμε. |
|
Δημοτικές μετοχές |
|
|
Προιμιες με μετοχές |
|
|
Απαρέμφατο | Λιγότερο ζωντανό απο την μετοχή, το απαρέμφατο επιζεί :
|
|
Συμπέρασμα | Η μετοχή, τα ρηματικά επίθετα, το απαρέμφατο ζούν μέσα στην ομιλουμένη γλώσσα. Εχουν σφηνωθεί σε διάφορες φράσεις. εκφράσεις και παροιμίες και παραμένουν παραδεκτά στοιχεία της ομιλουμένης. Δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε και να εξορκίζουμε την χρήση τους ούτε να υπερβάλλουμε με εξεζητημένες μετοχές ή χρήσεις (πχ. «συνελόντι ειπείν») όταν μπορούμε να πούμε το ίδιο πράγμα με απλά λόγια. Ενας χρυσός κανόνας είναι «Φαντάσου το ακροατήριο ή τους αναγνώστες σου. Θα καταλάβουν όσα λες όπως εσύ τα εννοείς;» |
|
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ | 1) 707 - Αχιλλεύς Τζάρτζανος - Γραμματικη της αρχαίας ελληνικής Γλωσσης - Εκδ. Καλοκαθη 2) 738 - Μανόλης Τριανταφυλλίδης - Νεοελληνικη Γραμματικη - ΟΕΣΒ 3) 131 - Γ. Μπαμπινιώτη - Ετυμολογικό Λεξικό 4) 207 - Κ. Στρατηγάκης - Παροιμίες - Ρητά - Γνωμικά Νεοελλήνων - Βυζαντινών και Αρχαίων - Σαββάλας |
|
Copyright
2011© Αρης Στουγιαννίδης www.stougiannidis.gr
|