Aετός
O
αετός (Aquila) είναι πτηνό και ανήκει στην τάξη των Ιερακόμορφων.
Μεταφορικά
σημαίνει τον έξυπνο και ικανό άνθρωπο όπως και το γεράκι ή
σαϊνι, η ατσιδα, το ξεφτέρι.
Το
πιο κοινά είδη αετού είναι ο Aquila Chrysaetus, ο κοινός χρυσαετός και
ο σταυραετός (Aquila pennata, παλιότερα Hieraaetus pennatus). Στην
ελληνική μυθολογία ο αετός ήταν αγγελιοφόρος του Δία, βασιλιά των θεών.
Θεωρείται σύμβολο ισχύος και εικονίζεται σε πολλά εθνόσημα και σύμβολα
πόλεων και κρατών. Ο αετός είναι κατά πολλούς ένα σύμβολο δύναμης και
κυριαρχίας, ο βασιλιάς των πουλιών.
Δες ομως και παράδοση 331
Ενα άλλο είδος αετού ειναι ο αλιάετος ή θαλασσαετός (Haliaeetus albicilla)[
Τραγούδι
Τα Δημοτικά τραγούδια προφανώς αναφέρονται στον χρυσαετό, το μεγάλο
και αγέρωχο πουλί της ελληνικής υπαίθρου, ακόμα και όταν μιλούν για σταυραητό*
*) Ο Σταυραετός (Aquila pennata) ή Γερακαετός
είναι ένας μικρός αετός, στο μέγεθος μιας καρακάξας. Τα αρσενικά
ζυγίζουν περίπου 700 γραμμάρια, ενώ τα θηλυκά κοντά στο 1 κιλό. Οπως
είναι συνηθισμένο σε όλα τα αρπακτικά πουλιά, τα θηλυκά να είναι
μεγαλύτερα από τα αρσενικά. βλ. αυτή τήν παρανόηση στο ΘΟΥΡΙΟ του
Ρήγα παρακάτω.
Του Μπουκοβάλα - Δημοτικο
Το γνωστό ριζίτικο τραγούδι για τον αετό, συμβολίζει τον γενναίο
αντάρτη που κρύβεται στο βουνό.
Σε ψηλό βουνό,
σε ριζιμιό χαράκι,
κάθεται έν' αϊτός.
Βρεμένος, χιονισμένος
ο καημένος και παρακαλεί
τον ήλιο ν' ανατείλει.
Παραδοσιακο Ριζίτικο - Κρήτη
Ενας αητός καθότανε
στον ήλιο και λιαζότανε
Ακούσατε ακούσατε
- Εγώ καλόγρα γίνουμαι, σσο μοναστήρ' εμπαίνω
- Καλόγερος
θα γίνουμαι κι εγώ εσέν θα παίρω.
- Εγώ πέρδικα γίνουμαι και σα
καφούλα* εμπαίνω
- Κ' εγώ αητός θα γίνουμαι κι εσέναν θα αρπάζω.
Παραδοσιακό ποντιακό - Ο Μάραντον
* καφούλα = Θάμνος. Εδώ εννοεί ακτένιστη, αναμαλλιασμένη,
σαν αφάνα.
136, ΙΣΤΟΡΙΚΟΝ ΛΕΞΙΚΟΝ ΤΗΣ ΠΟΝΤΙΚΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ ΤΟΜΟΣ
Α (Α-Λ), ΑΝΘΙΜΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΥΡΤΙΔΗΣ, 1958.
Μαυροβουνιού καπλάνια, Ολύμπου σταυραητοί,
κι Αγράφων
τα ξεφτέρια, γεννήτε μια ψυχή.
Ανδρείοι Μακεδόνες, ορμήσετε με μια,
και αίμα των τυράννων, ρουφήξτε σα θεριά.
...
Σας κράζει η Ελλάδα, σας θέλει, σας πονεί,
ζητά την συνδρομήν σας, με μητρική
φωνή.
Τι στέκεις Παζβαντζόγλου, τόσον εκστατικός;
τινάξου στο Μπαλκάνι,
φώλιασε σαν αητός.
Ρηγας Φεραίος Βελεστινλής - Θούριος
Αητός αητό μεγάλωνε
του ’λεγε και τον μάλωνε
αητόπουλο γεννήθηκες
μ’ αητό να ζευγαρώσεις
αητούς κι εσύ να δώσεις
Στίχοι: Παπαγιαννοπούλου Ευτυχία
Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Είμαι αητός χωρίς φτερά
Σαν το αητό είχα φτερά
Ο αετός πεθαίvει στov αέρα
ελεύθερoς και δυvατός
της
απovιάς όταv τov βρίσκει σφαίρα
τov αγκαλιάζει o ουρανός.
Στίχοι: Σπύρος Γιατράς
Μουσική: Αλέκος Χρυσοβέργης & Ειρήνη
Χρυσοβέργη
Πρώτη εκτέλεση: Νότης Σφακιανάκης
Παραθέτω ενα πολύ όμορφο και τρυφερό ποντιακό τραγούδι. Το ανακάλυψα
στό #187 «Περι Πόντου και Τραπεζούντος» του Σάββα Ιωαννίδη
(Εν Κωνσταντίνου Πόλει - 1870):
Τρείσοι αϊτοί τρεισοί αϊτοί,
τρεισί καϊτεανωμένοι*
Εγκαν φαγείν, έγκαν
ποτίν, κάθουν και τρων και΄πίν'νε
Ο εις έπιεν πολλά κρασίν και μέθυσεν
και ρούξεν.
Ο άλλος επαραμέθυξεν και λάθεψεν τη στράταν.
Αλλος επαραγέρασε
και ετσακοφτερίεν.
Μην κλαίτ' ατόν π΄εμέθυσεν.
Απομεθύ και σκούται.
Μην
κλαίτ΄ ατόν π΄ελάθεψεν.
Καταρρωτά και πάγει.
Κλαψείτ' ατόν π' εγέρασεν
και άλλο φτερά κι΄ φέρει.
Τρείς αετοί, τρείς αετοί κι' οι τρείς γαϊτανοπλουμισμένοι*
Εφεραν φαϊ, έφεραν πιοτί κάθησαν και τρών και πινουν.
Ο ένας ήπιε πολύ κρασί και μέθυσε και έπεσε,
ο άλλος παραμέθυσε και πήρε λάθος δρόμο,
ο άλλος παραγέρασε και τσάκισαν τα φτερά του.
Μην κλαίτε αυτον που μέθυσε.
Θα ξεμεθύσει και θα σηκωθεί.
Μην κλαίτε αυτόν που λάθεψε.
Θα ρωτήσει και θα πάει.
Κλάψτε αυτόν που γέρασε
και πιά φτερά δεν έχει.**
*) καϊτεανωμένοι=γαϊτανοπλουμισμένοι από το 136, ΙΣΤΟΡΙΚΟΝ
ΛΕΞΙΚΟΝ
ΤΗΣ ΠΟΝΤΙΚΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ ΤΟΜΟΣ Α (Α-Λ),
ΑΝΘΙΜΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΥΡΤΙΔΗΣ,
1958.
**) Κάθε ομοιότης με πραγματικά πρόσωπα είναι συμπτωματική.
Αλλη Παραλαγή
1022.66
Αινίγματα
Αετός νυχάτος και νυχοποδαράτος, κάθεται προβατεί και κρίνει με δικαιοσύνη.
Η πλάστιγγα , το καντάρι, ή ζυγαριά.178.14
Παρομοιώσεις
Στην Παλαιά Διαθήκη ο Ψαλμός 102 του Δαβίδ υποθέτει ότι
ο αετός αναγεννάται. Τον συγχέει με το Μυθικό πουλί, τον Φοίνικα:
εὐλόγει, ἡ ψυχή μου, τὸν Κύριον καὶ μὴ
ἐπιλανθάνου πάσας τὰς ἀνταποδόσεις αὐτοῦ· τὸν εὐιλατεύοντα πάσας
τὰς ἀνομίας σου, τὸν ἰώμενον πάσας τὰς νόσους σου· τὸν λυτρούμενον
ἐκ φθορᾶς τὴν ζωήν σου, τὸν στεφανοῦντά σε ἐν ἐλέει καὶ οἰκτιρμοῖς·
τὸν ἐμπιπλῶντα ἐν ἀγαθοῖς τὴν ἐπιθυμίαν σου, ἀνακαινισθήσεται
ὡς ἀετοῦ ἡ νεότης σου.
Ψαλμοί 102 στ. 5
Να σας τα ψάλω κι΄ όλας
και
οἱ δὲ ὑπομένοντες τὸν Θεὸν ἀλλάξουσιν ἰσχύν, πτεροφυήσουιν
ὡς ἀετοί,
δραμοῦνται καὶ οὐ κοπιάσουσι, βαδιοῦνται καὶ οὐ πεινάσουσιν.
Ησαϊας 40 στ. 31
είναι φανερό ότι δεν ξέραν τι τους γίνεται και πίστευαν σε διάφορους
μύθους χωρίς να σκέφτονται.
Ο αετός απαντά 29 φορές στην . Μόνον 5 φορές
κυριολεκτικά και 24 φορές μεταφορικώς («ως αετός» ή «ως αετού»)
ή σε συγκρίσεις («υπέρ αετούς ουρανού»).
Ο Κορνάρος, στον «Ερωτόκριτο» χρησιμοποιει συχνα τον αετό σε παρομοιώσεις:
Ήτον του Ρήγα τ' Αναπλιού ο γιός του ο κανακάρης, και σαν αϊτός
επέτετο στ' άλογο Καβαλάρης.
165-166
Ωσάν αετός επέτετο, και το σπαθί του εκράτει, βροντή'τονε το χέρι
του, κι ως αστραπή το μάτι· εβάρισκε στη μιά μερά, κ' επλήγωνε στην
άλλη,
Κι οληνυκτίς με μαστοριά κείνο το σπήλιο κάνει,
και το ταχύ στη
μέσην τως ωσάν αϊτός εφάνη.
Δρακόμαχος εκράζετο, έτσ' ήτον τ' όνομά
του,
σπίδες, λιοντάρια εσκότωσε με την παλικαριά του.
247-250
Με στόλιση βασιλικήν και πλούσα πλιά παρ' άλλην,
και μ' έπαρσες
ρηγατικές, και μ' Αφεντιά μεγάλην,
επρόβαλεν ωσάν αϊτός, στ' άλογο
Καβαλάρης,
του Βασιλιού του Βυζαντιού ο γιός του ο κανακάρης,
696-699
Καβαλικεύγει σαν αϊτός,
κ' οι σάλπιγγές του πηαίνου
ομπρός,
κ'
εκιλαδούσανε, του νιού του παινεμένου.
1756-1757
Κι ωσά λιοντάρι εγριέψε, φουσκώνει και μανίζει,
στου Δρακομάχου
τη μεράν ωσάν αϊτός γυρίζει.
Κι άλλο κοντάρι πλιά βαρύν επιάσεν
εις τη χέρα,
πολλά εκακοσυνεύθηκεν εκείνην την ημέρα.
1885 -1888
Και παρευθύς επέζεψε, κι άλλο φαρί γυρεύγει,
κι ως το'βρε, απάνω
σαν αϊτός πετά, καβαλικεύγει.
Αγριομιλεί του Ρώκριτου, με της αντρειάς
το διώμα,
κ' ήβγανε από τα μάτια του σπίθες, κι από το στόμα.
2331- 2336
Ο Μενέλαος παρομοιάζεται με αετὀ
(ΣΣ Αντί οιουδήποτε κερασφόρου ζώου)
Από τα πτηνά ο αετός έχει την οξύτερη όραση. Τούτο το γνωρίζει κι ο Όμηρος και το μαρτυρεί στην Πατρόκλεια, συγκρίνοντας τον Μενέλαο με το πτηνό, όταν έψαχνε τον Αντίλοχο, για να τον στείλει αγγελιαφόρο στον Αχιλλέα, πράγμα δυσάρεστο μεν αλλά και αναγκαίο, και να του ανακοινώσει τη μοίρα του συντρόφου του, τον οποίο ο Αχιλλέας είχε στείλει [στη μάχη], αλλά δεν τον είχε υποδεχτεί [πίσω], παρ' όλο που το επιθυμούσε. Λέγεται επίσης πως ο αετός δεν είναι μόνο χρήσιμος στον εαυτό του αλλά κάνει καλό και στα μάτια των ανθρώπων. Αν κάποιος, του οποίου η όραση έχει εξασθενήσει, πάρει χολή αετού και την ανακατέψει με μέλι Αττικής και κάνει επάλειψη [στα μάτια του], θα ξαναδεί και θ' αποκτήσει οξύτατη όραση.[1016.63]
Τo ανωτέρω ματζούνι δεν έχει εγγυημένη απόδοση και οι προηγούμενες αποδόσεις δεν διασφαλίζουν τις μελλοντικές
Φυσιογνωμικές παρομοιώσεις
O
φυσιοδίφης Charles LeBrun μελέτησε τις γραμμές που συνδέουν διάφορα σημεία
του κεφαλιού σε γεωμετρίκο πλαίσιο που ισχυρίζεται οτι αποκάλυτουν τις
ικανότητες του πνεύματος ή του χαρακτήρα. Έτσι, η γωνία που σχηματίζεται από
τον άξονα των ματιών και τα φρύδια μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα συμπεράσματα,
ανάλογα με το αν ή όχι αυτή η γωνία αυξάνεται προς το μέτωπο. Μετά συνέκρινε
την φυσιογωμία με τά χαρακτηριστικά ζώων.
Στην εικόνα ή σύγκριση μέ τον Αετό.
Είναι αητός
Είναι ιδιαίτερα έξυπνος και ικανός άνθρωπος. Ανάλογο με το σαϊνι, αλλά
λιγότερο δόλιος ή πονηρός απο τήν ατσιδα, το τσάκαλι ή την αλεπού.
Παροιμίες - Φράσεις
- Αετόν κάνθαρος μαιεύεται (αρχ)
Απο τον μυθο Δ του Αισώπου Αετος και Κανθαρος[9215.9].
Για το σκαθάρι που κυλάει και σπάει τ' αυγά του αετού, σαν εκδίκηση
για το κακό που του έκανε [5.13].Ο
μύθος δηλοί οτι δεν πρέπει να καταφρονούμε κανένα γιατί οποιος αδικείται
εκδικείται κι΄ολας.
- Αετόν ίπτασθαι διδάσκεις (αρχ)
Για
τους διδάσκοντες τους σοφώτερούς τους. AQUILAM VOLARE DOCES[9079.25]
- Aquila non capit muscas = Ο αετός δέν κυνηγάει μύγες. [9079]
Ανάλογο του
PRÆTOR NON CURAT MINIMIS (ο πραίτωρ δεν ασχολείται με τα ελάχιστα).
- Αετός εν νεφέλαις (αρχ) [5.14]
Άπιαστος
- Ως ἆρ᾽ ἀλώπηξ κἀετὸς ξυνωνίην έμιξαν.
- [Κρείσσον] Αετού γήρας, [ει] κορύδου νεότης (αρχ)[9079.540] :
Τα
γηρατειά του αετου ειναι καλύτερα απο τα νειάτα του κορυδαλλού.
- Για χάρη του σταυραετού γάμα κι εσύ χελώνα[241.1608]
Σύμφωνα με τον σχετικό μύθο, μια φορά έvας αετός τριγύριζε
απειλητικά πάνω από μια ομάδα φοβισμένων ζώων, προσπαθώντας να αρπάξει
κάποιο από αυτά. Μέσα στον πανικό και στο κακό η χελώνα βρήκε την ευκαιρία
να ορμήσει πάνω στον λαγό με ερωτική διάθεση. Ο λαγός μπροστά στον
κίνδυνο που καραδοκούσε ανέχτηκε τον εξευτελισμό και είπε την παραπάνω
φράση.
Παραδόσεις
331 Ό καλογιάννος ( Άγρινιον της Τριχωνίας)
Βασιλιάς των πουλιών είν' ο καλογιάννος - γιατί μια φορά έζητουσαν τά πουλιά βασιλιά και ο θεος τους είπε νά γίνη εκείνος, που θα πετάξη ψηλότερα. Τά πουλιά δεν ήθελαν, γιατί ήξευραν πώς θά γίνη ο αετός' μόνον ο καλογιάννος επέμενε. Παραδέχτηκαν λοιπόν τά πουλιά, πετάει ο άετος και άμα έπέρασε όλα τά πουλιά στο ΰψος και έφτασε ώς έκεΐ, που δέν ημπορούσε νά πετάξει ψηλότερα, έφώναξε: Ποιος μπορεί νά πετάξει ψηλότερα άπο μένα;» Ό καλογιάννος, που ειχε κρυφτεί στη ράχη του αετού, άνατινάχτηκε λίγο και έφώναξε' «Εγώ!» Και έτσι έγινε βασιλιάς.
339 Ο άιτος (Λάστα του δήμου Μυλάοντος της Γορτυνίας)
Μια βολά ο άιτος ήτανε άνθρωπος, κ' έφύλαγε πρόβατα. Τάρνιά τοΰ σκάγανε την καρδιά, γιατί φέυγανε. Τότε δ άνθρωπος έπαρακαλέθη 'ς το θεό και είπε, άν τον κάμη άιτό, θά τρώη την καρδιά τοΰν άρνιώνε. Ό θεος άκουσε την παρακάλεση του και τον έκαμε άιτό' και για τούτο δ άιτός, άμα πάρη καν' αρνί, θά πρωτοφάη την καρδιά του.
Αισώπου μύθοι
Τραγωδίες
Στην
τραγωδία «Προμηθεύς Δεσμώτης» ο Αισχύλος πραγματεύεται την ηρωική αντίσταση
του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα να υποκύψει στο θέλημα του Δία.
Ενας αητός, με διαταγή άνωθεν, του έτρωγε το συκώτι, καθημερινά. Το
συκώτι όμως, κατά μυστηριώδη τροόπο, ξαναγίνονταν (ανάπλαση) .
Διὸς δέ τοί
πτηνὸς κύων, δαφοινὸς αἰετός, λάβρως
διαρταμήσει σώματος μέγα ῥάκος,
ἄκλητος ἕρπων δαιταλεὺς πανήμερος,
κελαινόβρωτον δ᾽ ἧπαρ ἐκθοινήσεται.
Αισχύλος - «Προμηθεύς Δεσμώτης» - 1021
Ο Ηρακλής σκότωσε τον αετό με το τόξο του και γλύτωσε τον Προμηθέα.
περαιωθεὶς ἐπὶ τὴν ἤπειρον τὴν ἀντικρὺ κατετόξευσεν ἐπὶ τοῦ
Καυκάσου τὸν ἐσθίοντα τὸ τοῦ Προμηθέως ἧπαρ ἀετόν, ὄντα Ἐχίδνης καὶ Τυφῶνος:
καὶ τὸν Προμηθέα ἔλυσε, δεσμὸν ἑλόμενος τὸν τῆς ἐλαίας, καὶ παρέσχε τῷ
Διὶ Χείρωνα θνήσκειν ἀθάνατον ἀντ᾽ αὐτοῦ θέλοντα.
Απολλόδωρος Βιβλιοθήκη
11
Νομισματα
Ελληνιστικά - Πτολεμαίος Α
Το
νόμισμα-παράδειγμα μας δείχνει τον Πτολεμαίο Α 'του οποίου η δυναστεία
βασιλευε στην Αίγυπτο μέχρι την τελευταία της δυναστειας, την περίφημη
Κλεοπάτρα VII. Οι Άντρες κυβερνήτες αυτής της δυναστείας όνομζονταν ολοι
Πτολεμαίοι και τα περισσότερα θηλυκά της οικογένειας ειχαν το
όνομα Κλεοπάτρα.
Οι σύγχρονοι ιστορικοί έχουν βάλει λατινικούς αριθμούς για
το διαχωρισμό αυτών των ανθρώπων που μοιράζονται ένα όνομα, αλλά τα νομίσματα
ποτέ δεν σημειώνονται με αυτόν τον τρόπο. Τα Ελληνιστικά πορτρέτα διακρινονται
για τις ρεαλιστικές απεικόνισεις τους. Η άλλη
όψη είναι ανεπιγραφη (χωρίς τιτλο), αλλά ο αετός στην πίσω πλαισιώνεται
από ελληνικό τίτλο «Πτολεμαίου βασιλέως».
Βεσπασιανός
Ο
καμπινεδαρχης της Ρωμης Βεσπασιανός κυκλοφόρησε το 75 μ.Χ. δηνάρια με
την, όχι και το τόσο συμπαθή, φάτσα του και τον αετό.
Υπενθυμίζω οτι
ο Βεσπασιανός φορολόγησε πρώτος τα Δημόσια αποχωρητήρια και όταν του
σχολιάσθηκε ότι
είναι ντροπή το δημόσιο χρήμα να προέρχεται απο τέτοιες βρωμερές πηγές,
απάντησε, προτείνοντας μια χούφτα από αυτά τα νομίσματα
: «Για μυρίστε τα! Μυρίζουν;»
Μυθολογία
Δίας και Γανυμήδης
Ο
Γανυμήδης ήταν ένας όμορφος, νεαρός πρίγκιπας της Τροίας που απήχθη στον
ουρανό από τον Δία, μεταμορφωμένο σε αετό. Εραστης του Δία,
θα είναι ο οινοχόος των θεών. Ο Γανυμήδης εκπροσωπεί τον ομοφυλόφιλο
ερωτα του Θεού, και ως τοιούτος εμφανίζεται ως συμπαίκτης των θεών Έρωτα
και Υμεναίου (Αγάπη έγγαμης σχέσης). Το Γανυμήδης εχει τη ρίζα του στό
γαμέω + μεδω. Τα συμπερασμτα δικά σας.
Στο ψηφιδωτό: Ο Δίας με μορφή αετού αρπάζει τον Γανυμήδη που κρατάει
δόρυ και φοράει
φρυγικό σκούφο.
Ο Δίας έπαιρνε πολλές άλλες μορφές για να καταφέρει τα κοριτσόπουλα. Τη μορφή του ταύρου χρησιμοποίησε για να απαγάγει την Ευρώπη. Στον πίνακα όμως του Τιέπολο* δεσπόζει ο απαραίτητος Διός πτηνός κύων**: ο Αετος! Ισως για να τονισει πως ο απαγωγέας-ταύρος είναι ο Δίας.
* Gianbatista Tiepolo - Gellerie dell' Academia - Venezia -Italia
** Μτφ. το φτερωτό σκυλί του Δία
Παιχνίδια
Ο της
Καθαρής Δευτέρας.
Τσίμπι - Τσίμπι τον αητό (λάχνισμα).
Τα «Λαχνίσματα» είναι μικρά ρυθμικά τραγουδια
τα οποία χρησιμοποιούνται πριν την έναρξη ενός παιδικού παιχνιδιού
προκειμένου να καθοριστεί η σειρά με την οποία θα παίξουν τα παιδιά ή ποιος θα τα φυλάει.
πρβλ. Πολυψήφιος, Κορμπανιά ( τουρκ. κουρμπάνι=θυσία) , «με του βοηθού το
χέρι», «α-μπε-μπα-μπλομ», και το κατοχικό αμστραντάμ κ.α.
Αμ - στρα - νταμ
πίτσι πίτσι ραμ
το ψωμί το λέμε «μαμ»
και τη γάτα Καρολίνα
και τον ποντικό σωλήνα
που πηγαίνει στήν κουζίνα
και ψοφάει απο τήν πεί - να!
Συνώνυμα
Μερος του κρέατος των σφαγίων κάτω των πευρών 178.13
Παράγωγα - Σύνθετα
Αετονύχης
Αυτός που έχει νύχια αετού, ο αρπακτικός, ο καπάτσος, ο
Αετοφωλιά
Κυριολεκτικά η φωλιά του αετού. Μεταφορικά: δυσπρόσιτο λημέρι ληστών,
κλεφτών και συναφών.
Αέτωμα
Αέτωμα (Αγγλικά gable/pediment) ονομάζεται η κορυφαία αρχιτεκτονική
κατασκευή στις ακραίες πλευρές των αρχαίων ελληνικών ναών, καλούμενη
και «αετός» λόγω της ομοιότητάς του προς αετό με ανοικτές τις πτέρυγες.
Αέτωμα με γλυπτά στο κτήριο της Ακαδημίας Αθηνών
Η αρχιτεκτονική των αετωμάτων συνδέθηκε με την ιστορία της γλυπτικής
όταν τα τύμπανα αυτών άρχισαν να κοσμούνται με ανάγλυφες παραστάσεις
που σχετίζονται με θεότητες από την ελληνική μυθολογία και ιδιαίτερα
σ΄ εκείνες που ήταν αφιερωμένοι οι ναοί.
Πρβλ. «Το σπίτι με τα εφτά αετώματα» ένα τερπνό και
άρτιο από καλλιτεχνική άποψη μυθιστόρημα του Nathaniel Hawthorne.
Αν και πρόκειται για ένα βατό βιβλίο, δεν παύει ωστόσο να είναι ένα
άλυτο πρόβλημα, ένας γρίφος, που εκφράζει το αινιγματικό πνεύμα του
συγγραφέα του.
Αετιδεύς
Ειναι
ο γίος του αετού, το αετοπουλο, αλλά και ο γιός του Βασιλέα. Βλ. Μυθιστόρημα
του Εδμόνδου Ροστάν ο «Αετιδεύς».
Πρόκειται για δράμα που αφορά την δυστυχισμένη
ζωή του Αετιδέα (L'Aiglon γαλλιστί, The Eaglet αγγλιστί), δηλαδή
του γιού του Ναπολέοντα και της Μαρίας Λουϊζας, τον Ναπολέοντα ΙΙ,
που ετέθη υπό την επιτήρηση του Μεττερνιχ. Ο Ροστάν έγινε γνωστός
από το μυθιστόρημά του «Συρανό
Ντε Μπερζεράκ»
Εις
μίμισιν ονομάσθηκε και ο γιός του , ο Κωσταντίνος οχι αετιδεύς (γλωσσικώς
δυσνόητον για το δείκτη νοημοσύνης των οπαδών του) αλλά «τ΄
αετού ο γίος» και
προς χάριν του στιχουργήθηκε και το ομώνυμο άσμα. «Με τέτοιο
Κωνσταντίνο με τέτοιο βασιλιά θα πάρουμε τήν Πόλη και τήν Αγια Σοφιά!»
έλεγε μεταξύ των άλλων το τραγουδάκι. Στο τέλος να μην σας πώ τι πήραμε....
Ακούσατε Ακούσατε (με κλικ)
Η
μπάλα πήρε και τον Κοκό (εγγονό του προηγουμένου) που ως αητός, τσίμπι-τσίμπι,
πήρε ό,τι μπορούσε να σηκώσει, κινούμενος απο χωρίου εις χωρίον, την
κοπάνησε εις την Εσπερίαν κυττάζοντας πάντα με αετήσιο (διάβαζε «αρπακτικό»)
βλέμμα προς τά εδώ και γεννοβολόντας «αετόπουλα» για να μην χαθεί το
σόϊ.
Οι βασιλιάδες, οπως και τα παπούτσια (και τα υπογλώσσια), έχουν
νούμερα. Ορισμένοι μεγαλοιδεάτες και μεγαλειοτατοκολοσφουγγάριοι
θέλοντας να τους συσχετίσουν με τους Βυζαντινούς αυτοκράτορες του
έδωσαν το νουμερο 13, αφου το #11 ηταν ο Παλαιολογος και ο παπουλης
του το #12. Το #13 ειναι γρουσούζικο και στις 8/12/1974 το 69,2%
των Ελλήνων του «δώσαν τα πανιά* του για να
πάει στή δουλειά του, τον περίδρομο να τρώει με το ξένο του το σόϊ» (Απόσπασμα
από το τραγούδι ).
* Εκφραση απο τήν εποχή των παλαιών ιστιοφόρων.
Τα πανιά του ελλιμενισμένου
πλοίου τα φυλούσε ο καραβοκύρης και τα έδινε στον πλοίαρχο λίγο
πριν ξεκινήσει το ταξίδι. Είχαν το ίδιο ρόλο όπως τα κλειδιά των
αυτοκινήτων σήμερα.
Αετόπουλα
Ομάδες της με μέλη παιδιά μικρής ηλικίας.
Η Ενιαία Πανελλαδική Οργάνωση Νέων (ΕΠΟΝ ή Ε.Π.Ο.Ν.) ήταν οργάνωση νέων που ιδρύθηκε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, στις 23 Φεβρουαρίου 1943 και ήταν μέλος του ΕΑΜ. Ιδρύθηκε από αντιπροσώπους πολιτικών και αντιστασιακών οργανώσεων νέων της εποχής. Η ΕΠΟΝ αυτοπροσδιορίζεται ως οργάνωση εθνικοαπελευθερωτική, αντιφασιστική-προοδευτική, αντιπολεμική-φιλειρηνική.
Αετόπουλα Άρτας: Eξόρμηση
καθαριότητας 1945
Αετόπουλα Παγκρατίου: Εξόρμηση για γήπεδο Βόλλεϋ Μπωλ 1944-1946
Αετόπουλα Πετραλώνων: Eκδρομή
της ΕΠΟΝ στον Άγιο Ανδρέα 1946
|