ΣκύλοςΤο γνωστό τετράποδο (canis canis), ο πιστός φίλος του
ανθρώπου, και προαιώνιος εχθρός της γάτας. Ο αρχαίος κύων ΚΑΤΑΓΩΓΗ
Η σχέση του με τον άνθρωπο χρονολογείται από τα πολύ παλαιά χρόνια. Έχει υμνηθεί και δοξαστεί πολλές φορές κυρίως για την (έμφυτη) τάση του να δέχεται τον άνθρωπο ως ηγετικό μέλος της αγέλης και να δένεται μαζί του ιδιαίτερα στενά. Έτσι, έχουν υπάρξει περιπτώσεις σκύλων που θυσιάστηκαν για το "αφεντικό" τους στην προσπάθειά τους να το σώσουν ή να το προστατεύσουν. Το θυλικό του σκύλου ειναι η σκύλα. Τα μικρά του σκύλου λέγονται κουτάβια. (απο το σλαβικό kut). Στο ποντιακό ιδίωμα η σκύλα λεγεται τσούνα. Απο την γενική του «η κύων», γεν. την κύνα και με τσιτακισμό τσύνα>μετατροπή του ο σε ου : τσούνα. Στο κυπριακό ιδίωμα ο σκύλος λέγεται σσύλος (με δασύ σίγμα οπως στο γαλλικό CH (chien).184.1129 Στα Τσακώνικα ο σκύλος λέγεται κούε ή κουνάζι. Λαογραφία, Τόμος 30 Ελληνική Λαογραφική εταιρεία. - ΕΛΕ., 1976 (Τσακώνικα - Κεφ. Το μεγάλωμα και οι ιδιότητας των σκυλιών. Τα ονόματα των σκυλιών σ. 140) Υπαρχει ένας πολύ μεγάλος αριθμός από φυλές (ράτσες) σκύλων που σκυλοβαριέμαι να καταγράψω. Επισκεφθείτε το http://www.filozwos.gr/ratses/skylia για να δειτε τις 77 από τις 360 ράτσες! Υπάρχουν τουλάχιστον 360 ράτσες σκύλων που έχουν τις ικανότητες από το είδος κυνηγιού για το οποίο αναπαράχθηκαν (Υπάρχουν τουλάχιστον 360 ράτσες σκύλων που έχουν τις ικανότητες από το είδος κυνηγιού για το οποίο αναπαράχθηκαν ΠΗΓΗ
Οι Κανάριοι Νήσοι, που δεν έχουν σχέση με τα καναρίνια. Την ονομασία Κανάρια φαίνεται να την έδωσε ο ιστορικός Πλίνιος από τους άγριους σκύλους (λατινικά «canes») που ζούσαν σε αυτά. Σκυλήσια ΖωήΟ σκύλος Ζει μεχρι 21 χρονια. Στη φωτογραφία ο γηραιότερος γνωστός σκύλος, ο Οττο, ηλικίας 146 σκυλίσιων ετων! (7 σκυλισια έτη κάνουν ένα χρόνο ανθρώπων ) |
||||
ΚύωνΟ σκύλος της Αρχαίας Ελληνικής (ο/η) Το μικρό του κυνός λέγεται σκύλαξ από όπου προήλθε το μεσν. σκύλι<σκυλάκι< σκυλάκιον<σκύλαξ. Το σκύμνος σημαίνει καί μικρό κουτάβι, είναι όμως γενικότερο και μπορεί να λεχθεί για οποιοδήποτε νεογνό ζώου. Διογένης ο ΚύωνΚύων ήταν το προσωνύμιο του Διογένη του Σινωπέα. Κυνικού Φιλοσόφου. βλ. Ανέκδοτα και βιογραφικά στο ΕΠΙΜΕΤΡΟ.
Παράγωγα:
Κύων Μέγας ή Μέγας Κύων(Λατινικά: Canis Major, συντομογραφία: CMa) είναι αστερισμός που σημειώθηκε πρώτη φορά από τον Πτολεμαίο. Ένας από τους 88 επίσημους αστερισμούς που θέσπισε η Διεθνής Αστρονομική Ένωση. Βρίσκεται στο Νότιο ουράνιο ημισφαίριο. Είναι αμφιφανής στην Ελλάδα.Βλ Εικόνα 2 Αρχαίες Φράσεις - Παρομοιώσεις Κύων επιστρέψας επί τον ίδιον έμετον ή επί το ίδιον εξέραμα [10.73],[10.119]
Τα άγια τοις κυσί
Τα κυνάρια της τραπέζης
Αρχαία Ελλ. ΓραμματείαΑισχύλος Ευμενίδες 135 ἀλλ᾽ ἔστι φήμη τοὺς λύκους κρείσσους κυνῶν εἶναι: βύβλου δὲ καρπὸς οὐ κρατεῖ στάχυν. Αισχύλος Ικετίδες 760 Αγοράκριτος (αλαντοπώλης)
Κλέων (Παφλαγών)
Αριστοφάνης - Ιππείς 415
Αριστοφάνης - Λυσιστράτη 158
Αριστοφάνης - Λυσιστράτη 1215
Στην παλαιά διαθήκη.
Δευτερονόμιον κεφ. 23 στ. 19
Ετυμολογία του «Κύων»Κύων: Tò κάτω της πόσθης συμπεφυκός τω δέρματι παρά το κεκυνώσθαι και άναδίδοσθαι ή συνδεδέσθαι. Κύων λέγεται έπι μεν του αλόγου ζώου,
Κύων δε έπι του φιλοσόφου, ό κυσίν όμοια ποιών. Έπι μεν του ύλακτικοΰ ζώου, «Ώς δε κύων άμαλήσι περί σκυλάκεσσι βεβώσα». Έπι δε τών αναιδών, «Έξελάαν ένθένδε κύνας κηρεσσιφορήτους». Και έπι τών τετορνωμένων, «Χρύσειοι δ' έκάτερθε και άργύρεοι κύνες ήσαν», και έπι του άστρου, «'Όντε κύν' Ώρίωνος έπίκλησιν καλέονται»· και Επι του θαλασσίου, «Δέλφινας τε κύνας τε». 641 Μεγα Ετυμολογικόν
Παράγωγα του κύων
κυνέη ή κυνή
Τοπωνύμια από το Κύων
Αρχαίες Παροιμίες, Φράσεις και παρομοιώσεις
Η ΣΚΥΛΑ Η ΚΛΥΤΑΙΜΗΣΤΡΑ
Ομόηχα
|
||||
Παρομοιώσεις
Και
1091 - Α.Δ. Δεμπόνου - Μαγική Ιατρική στήν Κεφαλονιά - Αργοστόλι - 1983 Τι λέει μωρέ το Ζώον!
Παροιμίες
Ποντιακές παροιμίες, φράσεις και παρομοιώσειςΑπο το 744 ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ - ΓΝΩΜΙΚΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΜΑΤΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΛΑΟΥ Περισότερα για την ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟ
Παροιμιόμυθοι[1065]38 Μασκαράς73 Απο το παιδι καλό94 Τα αποτελέσματα της βιας170 Σεξ απήλ179 Τέλειος διανομεας209 Ου γαρ έρχεται μόνον220 Αλτρουισμός233 Οχι θα το άφηνε!235 Ταξίματα Αφροδίσια!241 Διπροσωπία!267 Ειδικά μέρη σκύλου319 ΦύλακαςΠαράγωγα από τον σκύλοΑπό το Δυτικοκρητικό Ιδίωμα[156]
Ποίηση
Στέφανου Σαχλίκη -Γαδάρου, λύκου κι αλουπούς διήγησις ωραία Σελ. 4 στ. 85-86.
Στο ιδιο στ. 157-162
*) Εδω προφανώς δεν προκειται για υβρίδιο μεταξύ σκύλου και γαϊδάρου αλλά περι ύβρεως εις βάρος του γαιδάρου. Αν και μονη η κλήση του ονοματος "γάιδαρε" είναι ύβρη εν τουτοις δεν θα είναι αντιληπτή σαν τέτοια απο τον ίδιο τον γάιδαρο.
Στο ίδιο στ. 221-222.
Του Διάκου - Δημοτικό
Τραγούδι
Γενικά
Παράξενα
|
Μύθοι ΑισώπουΟι τίτλοι είναι στά αρχαία Ελληνικά, ακολουθεί μια σύνοψη γραμμένη από εμένα και έπεται το πλήρες αρχαίο κείμενο (με πλάγια γράμματα). 155 Κηπωρός και κύωντο σκυλι ενος κηπουρου επεσε στο πηγαδι. Ο κηπουρός κατεβηκε για να το βγάλει. Το σκυλι φοβηθηκε και τον δαγκωσε. Καλα νά παθω, ειπε ο κηπουρος, τι βιάστηκα να σωσω τον αυτοχειρα; (για τους αδικους και αχαριστους) Κηπωροῦ κύων εἰς φρέαρ κατέπεσεν. Ὁ δὲ κηπωρὸς βουλόμενος αὐτὸν ἐκεῖθεν ἀνενεγκεῖν, κατῆλθε καὶ αὐτὸς εἰς τὸ φρέαρ. Οἰηθεὶς δ᾿ ὁ κύων ὡς κατωτέρω μᾶλλον αὐτὸν παραγέγονε καταδῦσαι, τὸν κηπωρὸν στραφεὶς ἔδακεν. Ὁ δὲ μετ᾿ ἀδύνης ἐπανιών· Δίκαια, φησί, πέπονθα· τί δήποτε γὰρ τὸν αὐτοχεῖρα σῶσαι ἐσπούδασα; Ὁ μῦθος πρὸς ἀδίκους καὶ ἀχαρίστους. 171 Κορώνη καὶ κύων
175 Κύνες δύο
|
|
Επίμετρο: ΔΙΟΓΕΝΗΣ ο ΚΥΩΝO περιβόητος αυτός φιλόσοφος, ο επιφανέστατος όλων των κυνικών φιλοσόφων και κλασικός εκπρόσωπος ης ομώνυμης Σχολής, γεννήθηκε στη Σινώπη του Πόντου και πέθανε στην Κόρινθο, σε ηλικία 80 περίπου ετών. Εικονογραφία. Όταν ο Αλέξανδρος ήταν στη Κόρινθο, ήθελε να γνωρίσει τον Διογένη και έστειλε ένα υπασπιστή του να βρει τον Διογένη που ήταν στο Κράθειο, και να του τον παρουσιάσει. Αφού ο υπασπιστής τον εντόπισε, του είπε: “Σε ζητεί ο Βασιλεύς Αλέξανδρος να σε δει”. Ο Διογένης απάντησε “Εγώ δεν θέλω να τον δώ. Εάν θέλει αυτός εάς έρθει να με δει”. Και πράγματι, ο βασιλεύς Αλέξανδρος πήγε να δει τον Διογένη. Ο Μεντης Μποστατζογλου εμπνευστηκε απο αυτό το συμβάν και ζωγραφισε τον Διογένη με τον Μεγαλεξαντρο σε φιλικη στάση! Διογένης & Αλέξανδρος Δες Ανεκδοτο 1 ΑνέκδοταΧαρακτηριστικά ανέκδοτα του βίου του (από τις πολλές δεκάδες που υπάρχουν) θεωρώ τα εξής:1) Όταν ο Μ. Αλέξανδρος πήγε να τον δει στο πιθάρι όπου κατοικούσε και τον ρώτησε: `Τι θέλεις από μένα Διογένη να σου κάνω;`, εκείνος του απάντησε: "Αποσκότισόν με", (κυριολεκτικά: «μη με σκοτίζεις», φράση που λέμε και σήμερα). Το είπε επειδή το σώμα του Αλέξανδρου έκρυβε τον ήλιο. Να μην ξεχνάμε πόσο άσχημα αισθανόμαστε στο σκοτάδι, ιδιαίτερα σε άγνωστες περιοχές. Όταν κάποιος μας δημιουργήσει σκοτάδι, τότε μας σκοτίζει, μας έρχεται σκοτοδίνη, είναι σαν να μας σκοτώνει. Γενικά λεμε για κάτι που εξαφανίζεται οριστικά "το έφαγε το μαύρο σκοτάδι". Όταν παλιότερα πουλάγαμε στα παλιατζίδικα τα σχολικά μας βιβλία (αντί να τα καίμε) λέγαμε ότι τα σκοτώναμε. Ό,τι θυσίαζαν το σκότωναν έτσι κάποιος που γίνεται θυσία λέμε: «σκοτώθηκε να με εξυπηρετήσει». Η τύφλωση ήταν η καταδίκη σε αιώνιο σκοτάδι. Σημαντική ποινή στο Βυζάντιο. "Θεάρεστη" πράξη του Βασιλείου του Βουλγαροκτόνου. Λεμε "τύφλα" για να εξευτελίσουμε κάποιον όταν τον μουτζώνουμε. Το μαυρο, η απουσία χρωματος, δημιουργει το σκοτάδι, και ειναι δειγμα πενθους. 2) Όταν κάποτε τον ειρωνεύονταν πως μπαίνει σε ακάθαρτους χώρους, ο Διογένης, σε απάντηση, τους είπε: «Αλλά και ήλιος και ου μιαίνεται», δηλαδή: Κι ο ήλιος μπαίνει σε ακάθαρτους τόπους, αλλά δεν μολύνεται από αυτους. πρβλ. και Βεσπασιανό 3) Σε ένα φαλακρό είπε: «Φίλε, σε μεν ουχ υβρίζω, τας δε τρίχας της κεφαλής σου επαινώ, ότι, σοφώς ποιούσαι, τοιούτον εξέφυγον κρανίον», δηλαδή: «Φίλε μου, εσένα μεν δε σε βρίζω, αλλά τις τρίχες του κεφαλιού σου τις επαινώ, γιατί, σοφά φερόμενες, εγκατέλειψαν ένα τέτοιο κρανίο σαν το δικό σου». 4) Ο Διογένης είχε στο πιθάρι του ένα πήλινο κύπελλο για να πίνει με αυτό νερό. Όταν όμως κάποτε είδε ένα παιδάριο να πίνει με τις φούχτες του νερό από τη βρύση, πέταξε το κύπελλό του πέρα, λέγοντας: «Να που το παιδί αυτό είναι σοφότερο από εμένα». 5) Μια άλλη φορά πάλι άναψε, μέρα μεσημέρι, έναν λύχνο και κρατώντας τον, γύριζε στης αγοράς τους δρόμους. Όταν ρωτήθηκε γιατί το κάνει αυτό, έδωσε τη γνωστή περίφημη απάντησή του: «Ανθρώπον ζητώ». Οι Κορίνθιοι, μετά το θάνατό του, στην τότε πλουσιότατη πόλη τους, τον κήδεψαν με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια και στον τάφο τους επάνω έβαλαν ένα μεγάλο σκύλο από μάρμαρο της Πάρου (κύνα). Οι Νεοέλληνες για να δειξουν τήν εκτίμηση τους στον φιλόσοφο και την απύθμενη άγνοιά τους, κατασκεύασαν ενα νυκτερινό κέντρο (διαβαζε σκυλάδικο πολυτελείας) που το ονόμασαν «DIOGENES PALACE». Θα τρίζουν τα κόκαλα του μακαρίτη του Διογένη που μόνο του ενδιαίτημα ήταν ένα πιθάρι όταν θα ακούει να μιλάνε για το «Παλάτι του Διογένη»! Σαν να έχεις "αναψυκτήριο" και να σου λένε πως έχεις έπαυλη. |
|
Βιβλιογραφία10 ΛΑΟΙ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ:Τ. ΤΟΥΜΠ : ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ : 1997
14 ΜΕΓΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΚΟ:Μ. ΒΕΡΕΤΤΑΣ : ΒΕΡΕΤΤΑΣ : 2000
70 Μ. ΒΑΡΒΟΥΝΗΣ - ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ - ΟΔΥΣΣΕΑΣ - 1995
156 - ΛΕΞΙΚΟ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΚΡΗΤΙΚΟΥ ΓΛΩΣΙΚΟΥ ΙΔΙΩΜΑΤΟΣ - ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΞΑΝΘΙΝΑΚΗΣ - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ : 2001
184 ΡΟΗΣ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ - ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΙΔΙΩΜΑ - ΙΩΛΚΟΣ - 1987
241 1864 ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΚΑΙ ΓΝΩΜΙΚΑ:Ι. Αναγνωστοπούλου & Λ. Μπουσούνη-Γκέσουρα : ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ : 2010
244 ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΚΟΙΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΑΡΟΙΜΙΩΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ:Κ. ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ : -- : 1996
655 ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ - ΟΙ ΚΩΜΩΔΙΕΣ - Μεταφ: ΘΡ. ΣΤΑΥΡΟΥ - ΕΣΤΙΑ
681 ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ - ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΟΝ Τομ.Α- ΚΑΚΤΟΣ
744 Γεώργιος Ανδρεάδης - Γνωμικά και Ιδιωματισμοί του Ποντιακού Λαού - ΕΡΩΔΙΟΣ- 2007
1016 ΚΛ. ΑΙΛΙΑΝΟΣ - ΠΕΡΙ ΖΩΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
1083 Ν. ΑΡΓΥΡΗΣ - ΛΕΞΙΚΟ ΣΠΑΝΙΩΝ ΛΕΞΕΩΝ - ΦΕΡΕΝΙΚΗ - 200?
|
|
Copyright © 2011 - Aris Stougiannidis 10-11-2011 |