|
||
Αρχή παιδεύσεως ή των ονομάτων επίσκεψις | Γλωσσολογία - Ετυμολογία | 16/05/2010 |
Αντισθένης (444-366 πΧ) |
Μεταβολές στα Επώνυμα των Νεοελλήνων | |
Το αίτιο της μεταβολής |
||
ΜεταναστευτικέςΜέσα στην Ελληνική Ιστορική αναμπουμπούλα, πάλαι και επ΄εσχάτων, οι Ελληνες αναγκάστηκαν να αλλαξουν τα επωνυμά τους γιατι:
Ωραιοποίηση
Αποκρυψη μητρωνυμικών
Μετάθεση του τονου
Παραμόρφωση ορθογραφίας
ΣύνδεσμοιΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΚΑΙ Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥΣ
|
||
Η ετυμολογία του επωνύμου παραμένει σκοτεινή. Οσοι θέλησαν να συκοφαντήσουν το επώνυμο του Ευάγγελου Βενιζέλου, για πολιτικούς λόγους, το ετυμολόγησαν απο το εβραικό Μπέν-Ζελών.
Στην Αττική, γνωστος ήταν ο πενέστης <αρχ. πένης. Ο φτωχός. Ο φτωχός-πειναλέος, αλλά ο δημιουργός (ο προερχόμενοος από το λαό τον δημο και παράγων έργο). (Θυμηθήτε το: "Πενία τέχνας κατεργάζεται"). Οι πενέσται απετελούσαν την πρώτη σε πληθος μελων απο τις κοινωνικοοικονομικές τάξεις της Αττικής. Και ήσαν πολλοί οι πένητες. (μετάπεσαν σε "μπένητες" ("μπένοι") απο "τον πένητα" > τομπένητα >τομπένη > ο μπένης). Γι αυτή την τάξη οι "συνταγματικοί" νομοθέτες τών Αθηνών και ό Σόλων και ό Κλεισθένης προνοούν με ευνοϊκές ρυθμίσεις.
Η λέξη πένης έχει πρωτοελληνική, πελασγική τήν προέλευση. Οί πανάρχαιοι κάτοικοι της Αττικής, που πολεμήσαν μέ τούς Ατλαντες στο Θριάσιο Πέδιο, είναι Πελασγοί, από τους οποίους προήλθαν, αργότερα οί Ίωνες. Και οί γενεές (φάρες) τής Αττικοβοιωτίας, που ανήκαν σε ομάδες κυνηγών και μετέπειτα κτηνοτρόφων-γεωργών, εγκατεστάθηκαν στην περιοχή, από την Ελλοπία-Θεσπρωτία, τόσον κατά τα πανάρχαια πρωτοελληνικά χρόνια, όσο καί κατά τον 6ο, τόν 8ο, τόν 12ο, τόν 13ο καί κυρίως τόν 15ο αιώνα. Είναι οί Πελασγοί, οι πρωτοέλληνες, και οι Δωριείς (οί "σκλαβηνοί") Αρβωνίται (Λαπίθες) τού νεωτέρου Ελληνισμού. Οί Πελασγοί αυτοί είναι οί προπάτορες τών Ελλήνων, οί θεμελιωτές τού Ελληνικού Πολιτισμού, οί δέ νεώτεροι Δωριείς Αρβανίτες της Αττικοβοιωτίας, μέ όλους τους άλλους συνέλληνες, απελευθέρωσαν την Ελλάδα από τον τουρκικό ζυγό.
Καί τα κύρια έθνη των Πελασγών, οί Ελληνες και οι Ιλλυριοί (Αλβανοί) επιβιώνουν, αλλά και η πελασγική πρωτογλώσσα υφίσταται και ομιλείται. Στην Ελλάδα έλαβε μεγάλη εξέλιξη, ενώ στην Ιλλυρία διατήρησε απαρασάλευτα, την ιδια δομή, σύνταξη και γραμματική που είχε απο την γέννεση της. Είναι η σημερινή Αλβανική. Στην ιλλυρική ο πτωχός καλείται μπένε (μπένης-πένης).
Οσοι Αλβανοι διασκορπιστηκαν στην Ελλάδα, εξω απο την Αττικοβοιωτία, με βάση το επίθετο "πένης" ("μπένε") διεμόρφωσαν αλλα γονεωνυμικά επώνυμα που σημαίνουν καταγωγή ή ιδιότητα. Έτσι προέκυψαν τα κάτωθι επίθετα: Μπένης, Μπενής, Μπένος, Μπενάκης, Μπενέκος, Μπενέας, Βένος. Και εκ τούτων το Μπενι-ζέλος ή Βενι-ζέλος, όπερ σημαίνει τον πτωχούλη, τον εργατάκο. (εκ του Βενέζης: Βενεζίλιος-Βενιζέλος). Θυμηθήτε ποσα υποκοριστικα σε -ελι υπαρχουν: παιδαρέλι, αλεπουδέλι και το Γαννουλέλι, το Νικολέλι που κατέληξαν στα αντίστοιχα επώνυμα κυρίως στή Λεσβο, οπως ο Διάκος εγινε Διακάκης στην Κρήτη).
Φαινεται πως οι πένητες και στο Βυζάντιο ήταν συγκεριμένη οντότητα:
Ό λογοθέτης, ως υπουργός ασκεί καθήκοντα καγγελαρίου
και είναι ο σύνδεσμος μεταξύ του πατριάρχη και του σουλτάνου, αλλά και ο εκπρόσωπος
του λαϊκού στοιχείου στον ιερό θεσμό της Εκκλησίας των του Χριστού πενήτων.
Αριστείδη Πανώτη Μ. Ιερομνήμονος του Οικουμενικού Θρόνου
- "Συνοπτική εξιστόριση του θεσμού των αξιωμάτων της Μ. Εκκλησίας"
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος έλκει την καταγωγή του από τους Μπενιζέλους (Βενιζέλους). Μία γενεά Μπενιζέλων(φάρα) μετεγκατεστάθηκε στην Κρήτη και μακιγιαρισε το επώνυμο σε “Βενιζέλος”. Αυτοί που παρέμειναν στην Αττική και διατήρησαν το αλβανόφωνο Μπενιζέλος βγήκε η Αγια Φιλοθέη (κατά κόσμον Παρασκευή Μπενιζέλου), που ήταν μοναχή με σημαντική φιλανθρωπική και κοινωνική δράση κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας του 16ου αιώνα. H Ορθόδοξη Εκκλησία την έχει ανακηρύξει αγία και είναι στενά συνδεδεμένη με την πόλη των Αθηνών. Η μνήμη της τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 19 Φεβρουαρίου.