Λαογραφία - Σημεία και Τέρατα |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Αυτή η σελίδα υπάγεται μεν στην κατηγορία της Λαογραφίας, αλλα δεν αφορά τον απλό λαό αλλά τους διαφόρους μεγαλουσιάνους διαβοήτους επί ασωτεία ή τερατουργία ή και απλώς διασήμους. Αν ηταν "ευγενείς", η πιο επισημη ενδειξή ους, το σημα κατατεθέν, ήταν το οικοσημο τους, oi αλλοι εμειναν γνωστοί απο κάποιο χαρακηριστικό ρουχο τους. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σήμα - Σημείον |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΣΗΜΑΣΙΑ:Το Σημείον εχει 42 σημασίες (παρτε βαθειά αναπνοή): 1) Σημείον μσν., νεώτ• κ. δημ., Ιων. σημήϊον, δωρ. σαμιΗον (Έηιγρ.Θήρας) κ. σάμεΤον Ιούτ.Χερ- σονήσουΙ * σάμάον τό σημαίνον τι, ό,τι αποτελεί διακριτικόν γνώρι¬σμα πράγματος τίνος ft γεγονότος, σημάδι 2) κ. νεώτ. φαινόμενον άπα του οποίου συμπεραίνομεν ή μαντευόμεθά τι, προμήνυμα, οίωνός : 3} σήμα, τύμβος, τάφος : Έπιγρ. 4) σήμα διδόμενον, γινόμενον δια σημαιών, δι ού πορηγγέλλετο να πράξη τίς τι : 5) σήμα: σύνθημα τής μάχης : || γεν. σύνθημα, σήμα συμπεφωνημένον 6) σήμα ΰψούμενον έπί του πλοίου του ναυάρχου, έμβλημα αΰτοϋ : 7) ράβδωσις 8) εικών ή χάραγμα έπί τής άσπίδος || έπί πλοίων, τά άκροστόλια, ήτοι αι κατά τήν πρωραν κεφαλαι, ομοιώματα ή παραστάσεις : || παράατασις, σφραγίς δακτυλίου|| :Παράστασις ειργασμένη έπΙ τάπητος 9) Σύμβολον, σήμα τού γραπτού λόγου, γράμμα 10) δείγμα αξιώματος Εμβλημα|| νεώτ. σημείον υπηρεσίας πάν διακριτικόν γνώρισμα, όπερ φέρουσι στρατιωτικοί, αστυνομικοί καΙ ναυτικοί, όοάκις ευρίσκονται έν ύπηρεσίςτων 11) εικών, παράστασις 12) γλωσσα. ή περί τήν έσθήτα πορφύρα, ώς έμβλημα έν Ρώμη του βουλευτου 13) σύνθημα τών Φρουρών ή τών μαχόμενων : 14) χαρακτηριστικον γνώρισμα 15) νεώτ. ώριομένος τόπος ή θέσις ; σημειον εκκινήσεως -συναντήσεως" || νεώτ. στρατηγικό ν σπμείον θέσ«ς λίαν επίκαιρος, ής ή κατάληφις επιδρά έπ) τοΟ αποτελέσματος μάχης τινός, ή του όλου πο¬λέμου 16] όριον, || κ. έπί τών λίθων εν οις αναγράφονται τά μίλια || το έξωτερικόν οριον παρατάξεως τίνος, στρατεύματος έν οτάαε) ή έν πορείαις ευρισκομένου, παράταξις ; || συνεκδ. στρατιωτικον σώμα ύπο τάς σημαίας (βλ. Βάνδον) 17) νεώτ. μτφ, οριον, βαθμός ποιότητος τίνος, κοταστάσεως, ενεργείας, γεγονότος : τό ύψιστον σημείον τής δόξης, - το έσχατον σημείον τής διαφθοράς - το κρίσιμον σημείον της νόσου, - ή υπόθεσις ευρίσκεται είς πολύ δυσάρεστον σημεϊον 18) όμ. κ. νεώτ. ώρισμέ-νον μέρος δλου τινός : έπ' αυτού τοϋ σημείου διαφωνεί - διίσταται ό πολιτικός κόσμος, - είς τό σημεΤον αυτό τόν διέκοψαν αϊ αποδοκιμασία! τοϋ ακροατηρίου 19) όμ.νεύμα διά της χειρός, της κεφαλής, τών οφθαλμών, νόημα : ό ετοιμοθάνατος μάς έκανε σπμείον νά πλησιάσωμεν,-έχασ* τήν φωνήν κα) μόνον διά σημείων συνεννοείται 20) κ. νεώτ. συνεκδ. εξωτερική έκδήλωσις, εκφρασις, ένδειξις άπόδειξις καταστάσεως ή πράγματος τίνος : σημεία τών δεδικασμένων, - σημεία ζωής - χαράς - λύ¬πης - παραφροσύνης - έρωτος - υγείας || μτγν. κ. νεώτ. σημεία τών καιρών συμπτώματα τής εποχής ήν διανύει τις : Κ Δ Ματθ.16,3 τό μέν πρόσωπον τοΰ ουρανού γιγνώσκετε διακρίνειν, τά δέ σημεία τών καιρών ού δύνασθε;" 21) έν λογικό, τεκμήριον ή άπόδειξις : ακολουθούσης προτ. είααγομένης διά του ώς κ. διά του ότι : ότι αγαθός ήν . . , τούτο μέγιστον σημείον 22) παράδειγμα: 23) έν τά Λογική του Αριστοτέλους το σημείον είναι πιθανόν επιχείρημα εις άπόδειξιν τού συμπεράσματος, έν αντιθέσει πρός το τεκμήριον, οπερ σημοίνει απόδειζις βεβαία, αποδεικτικόν επιχείρημα. 24) έν τη στωϊκή κ. τη έπικουρείω φιλοοοφία, πάν ό,τι χρησιμεύει ώς βάσις έξ ής εξάγεται συμπέρασμα περί τών μή ύποπιπτόντων ή μή δυναμένων νά υποπέσουν εις τήν άνθρωπίνην αντίληψιν. 25) κ. νεώτ., έν τη ιατρική ώρισμένον φαινόμενον νόσου τινός, από του οποίου ό Ιατρός διαγιγνώσκει τήν φύσιν αυτής, σύμπτωμα. 26) μτγν. στενογραφικόν σύμβολον 27) όμ. μτγν. κριτικόν σύμβολον, σημάδι 28) γραμμ. έκαστον τών διαφόρων συμβόλων του τονισμου, τής στίξεως τής παραπομπής είς σημειώσεις κττ„ τά οποία τίθενται έπΙ τών λέξεων πρό ή κατόπιν αυτών 29) μτγν. κ. νεώτ. μετρικ. ό ελάχιστος πάντων τών χρόνων τής αρχαίας στιχουργίας, ήτοι ή βραχεία συλλαβή, α. πρώτος χρόνος (εντεύθεν τά έπίθ. μονόσημος, δίσημος, τρίσημος κττ. 30) όμ. νεώτ. μουσ. έκαστον τών συμβόλων τών διαφόρων μουσικών φθόγγων, φθογγόσημον, νότα" 31) μαθ. στιγμή, μαθηματικόν σημείον; 32) νεώτ. έκαστον τών συμβόλων, δι΄ών δηλοΰνται αι τέσσαρες αριθμητικαί πράξεις (+,-,Χ , :) ώς καί άν αριθμός τις είναι θετικός ή αρνητικός +,- (πρόσημον) 33) νεώτ. γεωμ. στοιχεϊον χώρου μή έχον έκτασιν και σχήμα ώς ή τομή δύο γραμμών 34) νεώτ. άστρον. τά τέσσαρα σημεία τού ορίζοντος αι ακριβείς έπί του ορίζοντος θέσεις του Βορρά, του Νότου, τής Ανατολής και τής Δύσεως || Ισημερινό-τροπικά σημεία τά δύο σημεία καθ΄ ά ό Ισημερινός ή ό τροπικός κύκλος τέμνουσι τήν έκλειπτικήν. 35) νεώτ. φυσ. σημείον βρασμού ζέσεως - τήξεως - άναφλέξεως ό βαθμός θερμοκρασίας καθ' ον υγρόν τι άρχεται βράζον, στερεόν τι άρχεται τηκόμενον ή σώμα τι άρχεται νά φλέγεται αντιστοίχως || όμ. σημείον δρόσου ή θερμοκρασία, καθ΄ ήν ol έν τη άτμοσφαίρα υδρατμοί μεταβάλλονται είς δρόσον 36) νεώτ. μηχαν. σημείον στηρίξεως τό ύπομόχλιον 37) όμ. νεκρόν σημείον (μηχανής) ή θέσις εκείνη τών έν κινήσει μερών αυτής, καθ' ήν ή ενέργεια τής κινητηρίου δυνάμεως μηδενίζεται πρός στιγμήν, ώς όταν το έμβολον φθάνη εις τό άκρον τής προς τήν μίαν διεύθυνσιν διαδρομής, άφ' ού θ' άρχίσει. ή παλινδρόμησις. Οικ. νεκρον σημειον: Το συνολικό ποσό εσόδων που απαιτούνται για να καλυφθούν τα έξοδα μιας χρονικής περιόδου. Break-even point. 38) σημείον σκοπεύσεως σταθερόν τι άντικείμενον, επί τοΰ εδάφους, πρός ο κατευθύνεται ή πρώτη σκόπευσις τοΰ πυροβολικού. 39) όμ. σημείον κατευθύνσεως σταθερόν τι άντικείμενον προς ο ορίζεται ή κατεύθυνσις στρατιωτικής τίνος μονάδος έν πορείαις. 40) σημείον χρόνου: ή χρονική στιγμή: Οροσημο. Milestone. 41) νεώτ. έκκλ. κυριακόν σημείον ή σημείον του σταυρού, ό σταυρός
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:Σημαδεύω = Στοχεύω αλλά και επιθέτω σημάδι, στάμπα, μάρκα με πυρωμενο σιδερο. ΟΜΟΡΡΙΖΑ:σήμα, σηματωρός, σημαία, σημαιοφόρος, επίσημος, διάσημος (επίθετο) ΣΥΝΘΕΤΑ: -σημον ως δεύτερο συνθετικό:
γραμματόσημον, χαρτόσημον,ένσημον,αμφίσημον
(με 2 σημασιες),
διάσημον (το
ουσ/θεν επίθετο) κλπ, ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ:Σαν λόγια έκφραση χρησιμοποιείται η μετοχή παρακειμένου του ρήματος σημαίνω : Σεσημασμένος κακοποιός. Η ενεργεια λεγεται σήμανση και συνίσταται στον καυτηριασμό του δέρματος με πυρωμένο σίδερο, όπως κάνουν στα άλογα και τα βοοειδή. Στο μυθιστορημα του Αλεξανδρου Δουμά πατρός "Οι Τρείς Σωματοφύλακες", η Μυλαιδη ηταν σεσημασμενη πορνη, με την δια πυρακτωμενου σιδηρου αποτύπωση ενός κρίνου στο μπράτσο της. Η σημανση αυτή λεγοταν και καυτηριασμός γι΄αυτο και η λεξη «καυτηριάζω» και η συνωνυμες «στιγματιζω» και «σιδερώνω» σημαίνει ελεγχω αυστηρά. Δεν μπόρεσα να βρω πουθενά σε ποιο σημείο του σώματος γίνονταν πραγματικά αυτός ο καυτηριασμός. Ούτε ο Δουμάς ήξερε, και γι΄ αυτό έβαλε το στίγμα στο μπράτσο της Μιλαίδης. Μου φαίνεται τελείως ανεδαφικό να στιγματισθεί κάποιος σε κάποιο μέρος του σώματός του, που μπορεί πολύ εύκολα να κρύψει. Η σκοπιμότητα του ήταν να είναι εμφανές. Άλλες μέθοδοι στιγματισμού η ρινοκόπια επί παραδείγματι, άφηναν εμφανέστατη ένδειξη. Συμπεραίνω λοιπόν πως ο στιγματισμός γινόταν στο πρόσωπο: στο μάγουλο ή στο μέτωπο. Η Πηνελόπη Δέλτα στο βιβλίο της «Τρελλαντώνης» αναφέρει την έκφραση «μούτρο για σιδέρωμα». Είναι προφανές ότι η έκφραση παρεδόθη από τότε που οι άνθρωποι είχαν εναργέστερες αναμνήσεις του στιγματισμού. Η φράση «μούτρο για σιδέρωμα» κατέληξε στην απλή λέξη «μούτρο» [ενν. μούτρο για σιδέρωμα, προς στιγματισμό] που υποδηλώνει τον εγκληματία. Σήμερα ο σεσημασμένος βρίσκεται καταχωρημένος στα μητρώα των κακοποιών της Αστυνομίας με παράλληλη φύλαξη των δακτυλικών του αποτυπωμάτων. Η καταχώρηση λέγεται «σήμανση» ο κακοποιός «σεσημασμένος» και «Σήμανση» κατάληξε να λέγεται και η υπηρεσία διαπίστωσης της ταυτότητας του εγκληματία. (Πβ. «μην πειράξετε τίποτε μέχρι να έρθει η Σήμανση»). ΣΥΝΩΝΥΜΑ :Βάνδον, Μπάντα, μπαντιέρα
.Το Δημόσιον Σήμα είναι το τμήμα του νεκροταφείου από την μεριά του Δίπυλου (αριστερά από την Ιερά Οδό - όπως κοιτάμε προς την Ακρόπολη). Σε αυτόν τον χώρο γινόντουσαν, δημοσία δαπάνη, οι ταφές σημαντικών προσωπικοτήτων και όσων πέθαναν υπερασπιζόμενοι τα πάτρια (εκτός των νεκρών της Μάχης του Μαραθώνος που ετάφησαν στον ομώνυμο Τύμβο). Το Δημόσιον Σήμα είναι μία περιοχή πλάτους 40 και (όπως υπολογίζεται) μήκους 1100 μέτρων περίπου. Εκεί βρίσκονται οι τάφοι των επιφανών Περικλέους, Θρασυβούλου, Φορμίωνος, Κλεισθένους, Λυκούργου, Σόλωνος και πολλών άλλων. πχ. «Η επιθεση δεν θα αρχίσει αν δεν δώσει το σημα ο Διοικητης» (προφορικο)
(Για τις φράσεις συνήθως χρησιμοποιείται ο ορος Συνθημα). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Εικόνα 1. |
Διακριτικό μιας μονάδας στρατού ήταν το σημείο. Ο Ξενοφών αναφέρει : "... και το βασίλειον σημείον οράν έφασαν: Αετόν τινα χρυσούν επι πέλτης ανατεταμενον" Κύρου Ανάβαση Βιβ 1 Κεφ. 10 . Στην εικονα 1 Βλέπετε Μακεδονική ασπίδα
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Εικόνα 2. |
Το σημείο πάνω στήν ασπίδα είχε τις εξής σκοπιμότητες:
Γι΄αυτο , πολλές φορες τοποθετούσαν στην πρόσοψη της ασπίδας σημεία που απέτρεπαν (έτρεπαν σε φυγή) τον αντιπαλο, τα αποτρόπαια σημεια. Η Μέδουσα ηταν το προσφιλέστερο αποτρόπαιο (σημείον και τέρας). Βλ. Εικόνα 2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τέρας |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(στον. Ομηρο και Ήσίοδο /.Ι και ίων. -εoς |Ήρ.8,37) και τέρως Πσυσ. 10,26,3, δευτερη γραφή], δοτική τέρατι (Μοιρ. 369Ρ, Θωμ.Μ 348Ρ] ονομαστική πληθυντικού. τέρατα και στα έπη τέραα (Όδύσσεια.Μ 394) και τείρέα (αλλά για χάρη του μέτρου : Ίλιάδα .Σ 4851 και Ιων. τέρεα |Ήρ.8,37! καιτεράατα |Διον. Περ.604| καιτίρα [Άπολλ.Ρ 4,)4)0Ι καιτέρβ |ΝίκαιΘηρ. 1861, γενικη: τεράτων, δοτ. τέρασι (ΠΔ Δευτερονόμιον .26,8) και στα έπη τεράεσι (Ίλιάδα.Δ 398) Κάθε φυσικό φαινόμενο οχι από την συνήθη πορεία των μεταβολών της φύσης, αλλά ‘εκτακτο και θαυμαστό, στο οποιο αναγνωριζουμε προαγγελία του μέλλοντος ή θέληση του θεού, σημείο προφητικό μεσω φυσικού φαινομένου, Διοσημία : Ίλιάδα.Β324 ήμιν μέν τόδ’ έφηνεν τέρας μέγα μητίετα Ζεύς,Ιλιάδα .Λ 4,Όδ.Γ 173, .Μ 394 τοίσιν .. θεοί τέραα προύφαινον, .Φ 415' Ιδίαίτερα το τέρας αφορά σημάδια στον ούρανο, οπως άστρα, μετέωρα, το ούράνιο τόξο (βλ. Ιλ.Δ76 και Λ 28• : Όδ.Υ 1Ο1 , Ήρ.4,28 , Οδ.7,57, και 8,37 , Ξεν.'Απομν.1,4, ) Μεταγενέστερα στην κοινή ομιλουμένη απαντάται στή φράση «σημεία και τέρατα» για συμβάντα η έργα που προκαλούν κατάπληξη, πράγμα σπουδαίον και θαυμαατό, φοβερό, τρομακτικόν, συνήθως με κακή σημασία. Για κάποιον κακούργο, διεστραμενο, καταχραστή κλπ λέμε «έκανε σημεία και τέρατα»,:
ΚΔ Κατά Μάρκον 13,22 Νεώτερη σημασια ιδιαίτερα στη μυθολογία: ασύνηθες, μέγα, φοβερό ζωο θηρίο, πχ. Φίδι, σφίγγα, γοργόνα, κένταυρος, χίμαιρα «έν δε τε Γοργείη κεφαλή » (γιά τή Γοργόνα) Ίλιάδα.Ε 742 .. «Διός τέρας αίγιάχοιο » (γιά τή Γοργόνα) Ιλιάδα.Μ 209 «δάιαν τέρας έκατογκάρανον»Αίσχ.Πρ.354 «απρόσμαχον τέρας» (για τον Κέρβερο)Σοφ.Τρ.1098 Στη Δημοτική: Κάθε γέννημα ή βλάστημα με άνώμαλη και παρά φύση διάπλαση, έκτρωμα Στη νεώτερη φυσιολογία: Καθε οργανωμένο σώμα ζωϊκό η φυσικό, που έμφανίζει διάπλαση και μορφή ασυνήθη κοί μή φυσική στο σύνολο η σε καποιο μερος του. Στην ομιλουμένη γλώσσα: καθε θαυμάσιο και παράδοξον πράγμα, τερατούργημα.: Μεταφορικά: Κάθε τι το εξαιρετικό, το ασύνηθες. Πχ. τέρας μνήμης ,
τέρας υπομονής, τέρας γνωσεως.
Απο εδώ και τα επιθετα: «τεράστιος», «τερατώδης» . Η
νεώτερη μοναδα μετρησεως Τερα- Ενα δισεκατομμύριο. Tb = Terabyte = 1000
Mb = 1.000.000 kb = 1.000.000.000 bytes |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Οικόσημα ως Σημεία |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Οικόσημα Σημαντικών, Σημεία και τέρατα ή Σημεία για Τέρατα; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΟικόσημονΣΗΜΑΣΙΑ:Διακριτικό σήμα μιας αριστοκρατικής οικογένειας (οίκου) ή μιας τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμου) ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΑ: . Ο όρος φέρεται ν΄ αναπτύχθηκε και να επικράτησε κατά τον μεσαίωνα όταν οι σιδηρόφρακτοι τότε ιππότες εισέρχονταν στο στίβο αγώνων οπου οι κήρυκες διαλαλούσαν τα εμβλήματά τους, και εξ αυτών τα ονόματα και την καταγωγή τους. Συνέπεια αυτών ήταν τελικά τα ίδια τα φερόμενα σύμβολα, εμβλήματα, θυρεοί, σημαίες και χρώματα αυτών, ν΄ αποτελούν και τους κήρυκες αναγνώρισης των ίδιων σε οποιονδήποτε χώρο και αν βρίσκονταν. Οι απόσταση απο τους θεατές ήταν μεγάλη, οι κατάφρακτοι ιπποτες πολεμούσαν για την δόξα αλλά θελαν και να εξασφαλιστούν. Κάλυπταν το σώμα και το προσωπο με πανοπλία, κράνος και κρατούσαν ασπίδα. Μετά κάλυπταν την πανοπλία με ένα ελαφρύ χιτώνα που είχε κεντημένο το οικόσημο και σφήνωναν, ενέβαλαν[*], πανω σε μια συνηθισμενη ασπιδα το οικοσημο τους για να ξεχωριζουν, να διαφοποιηθουν. Το οικόσημο ήταν στην αρχή «Coat of Arms» δηλ. «κάλυμα των όπλων». Βλ. και Το κασίδι του Ιμπέριου * εν+βαλλω > έμβλημα ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ:οίκος + σημα ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: ΟΜΟΡΡΙΖΑ: ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ: ΣΥΝΩΝΥΜΑ :θυρεός < αρχαία ελληνική θυρεός < θύρα, εμβλημα ΣΥΝΩΝΥΜΑ ΣΥΓΓΕΝΙΚΑ: Εθνόσημο< εθνος + σήμα Με τα οικοσημα (coat of arms) ασχολείται η οικοσημολογία. Επειδή στα Αγγλικα λεγεται Heraldry < Herald=κήρυξ (πβ .Daily Herald «Ημερήσιος Κήρυξ» εφημεριδα των ΗΠΑ) και στα γαλλικά herauld (= κήρυξ), εξεληνίστικε σε Εραλδική. Ο όρος εραλδική αποτελεί εξέλιξη του αρχαιότερου όρου, που προερχόταν εκ του λατινικού haraldus. Ο όρος φέρεται ν΄ αναπτύχθηκε και να επικράτησε κατά τον μεσαίωνα όταν οι σιδηρόφρακτοι τότε ιππότες εισέρχονταν στο στίβο αγώνων οπου οι κήρυκες διαλαλούσαν τα εμβλήματά τους, και εξ αυτών τα ονόματα και την καταγωγή τους. Συνέπεια αυτών ήταν τελικά τα ίδια τα φερόμενα σύμβολα, εμβλήματα, θυρεοί, σημαίες και χρώματα αυτών, ν΄ αποτελούν και τους κήρυκες αναγνώρισης των ίδιων σε οποιονδήποτε χώρο και αν βρίσκονταν. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Η σωστή αποδόση των όνομασιων των συστατικών (απαρτίων) του οικοσήμου του είναι μιά δουλειά δύσκολη και επίπονη. Η ελληνική παράδοση δεν είχε τόσο περίπλοκα και στυλιζαρισμενα οικόσημα. Η εραλδική ήταν άγνωστη. Οι όροι αυτοί έχουν μεταφρασθεί. Επιφυλάσσομαι να τους αναγράψω σε νεότερη έκδοση της σελιδας. ΕΡΑΛΔΙΚΗ: Ο κλάδος της ιστορίας που ασχολείται με τη μελέτη των οικοσήμων. Η χρήση των οικοσήμων ως διακριτικών εμβλημάτων κρατών, ομάδων, στρατιωτών κλπ. έχει πανάρχαια προέλευση. Στους ιστορικούς και γεωγράφους της αρχαίας Ελλάδας και της Ανατολής βρίσκουμε αρκετές πληροφορίες. Εμβλήματα με ένα καθορισμένο χρώμα και με ιδιαίτερα πλαισιωμένα κληρονομικά σήματα στις σφραγίδες, στις στολές και στις σημαίες εισήχθηκαν στην Ευρώπη τον 11ο αι. κυρίως μετά τις Σταυροφορίες. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Όθων, ελέω θεού, Βασιλεύς της Ελλάδος. Το πρωτο οικοσημο! Το πλέγμα στο κεντρο ηταν συμβολο της Βαβαρίας. Αργότερα όταν πια ο κοσμάκης ονόμαζε τους Βαβαρούς «η μαύρη ακρίδα» αναγκάστηκε να το αλλάξει λιγο. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Το πουλί του Όθωνα ήταν «Ελέω θεού Βασιλευς
της Ελλάδος» . 1. και ΗΠΑ βεβαιως, βεβαίως 2. Η επινόηση αυτου του οξύμωρου προερχεται απο τους κόλπους ενός ακόμη μεγαλύτερου οξύμωρου του Military Intelligence (στρατιωτικη νοημοσύνη!) . Οι λέξεις Χριστιανός και Έλλην ηταν και αυτές έννοιες αντίθετες και αμοιβαίως αποκλειόμενες σε όλη την διαρκεια των Βυζαντινών χρόνων τους οποίους ο «Αντιβασιλευς των Αντιβασιλέων» επεκαλείτο. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Η γυναίκα του Οθωνα, η Αμαλια, για τα το παιξει πατριωτικα, ντυθηκε με μια υποτιθεμενη λαικη (διαβαζε μεγαλοαστική) φορεσιά. Κι αντρουλης της εχε ντυθει τσολιάς. Ομως η στολή της λεγάμενης εμεινε στην ιστορια και σε ολα τα παλαια αποκρηάτικα παρτυ θα υπηρχαν και 5-6 «αμαλίες». Κανένας δεν ελεγε ποτε οτι ειχε ντυθει ΟΘΩΝ. Μοιαζει πολύ με το Κώθων(*) (κωθώνιον) και δεν αφομοιώθηκε. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(*) Για
τους αρχαίους, ο κώθων ήταν
είδος ποτηριού, που χρησιμοποιούσαν συνήθως οι στρατιώτες και οι ναύτες.
Ήταν λακωνικής καταγωγής κυκλικό αγγείο με μία και μόνη κοντή λαβή και
παχύ χείλος, συγκρινόμενο με τον κάνθαρο και τον κύαθο. Θεωρούνταν από
τους αρχαίους το πιο κατάλληλο για στρατιωτική χρήση, γιατί λόγω του
χρώματος του δοχείου εμποδίζονταν εκείνος που έπινε να αντιληφθεί τις
τυχόν ακαθαρσίες του νερού και χώματα. Κατασκευάζονταν από άργιλο και
μέταλλο και η περιεκτικότητά του ήταν ενός μέτριου ποτηριού, αν και αναφέρονται
κώθωνες που χωρούσαν 4 κοτύλες υγρού ή 2 μετρητές, όπως και του Πτολεμαίου
Φιλαδέλφου, οι οποίοι πιθανόν χρησιμοποιούνταν για διακόσμηση. Τέτοιου
είδους αγγεία σώζωνται σε διάφορα μουσεία. Από το όνομα του αγγείου,
το ρήμα κωθωνίζεσθαι (= μεθάω, οργιάζω) και τα ουσιαστικά κωθωνισμός
(=μέθη) και κωθώνιον (=μέθυσος). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Το οικόσημο των Γλυξβούργων (Αρχή απο τον Γεώργιο Α!).Ο Σουρής ελεγε για τον Γεώργιο Α' :Ο Βασιλευς δεν κυβερνά πλήν ομως
βασιλεύει
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Η περικεφαλαία |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΠερικλήςΓεννημένος: το . 495 πΧ στην Αθήνα Πέθανε: το 429 πΧ στην Αθήνα, Ελλάδα Έλληνας πολιτικός Η εμμονη ιδέα ολων των γλυπτών αλλα και ζωγραφων ειναι οτι ο μακαριτης φορουσε μιά περικεφαλαια οπουδηποτε. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ακόμα και σε αυτή την αναπαράσταση, που ο άνθρωπος βγήκε βόλτα με το "βραχυκύκλωμα" την Ασπασία, για να δουν την Αθηνά του Φειδία, δεν αποχωρίζεται τήν περικεφαλαία! Ας καταλαβουμε ενα πραγμα: ο Περικλης ηταν Αθηναιος ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ κατά κυριο λόγο και δευτερευόντως στρατηγός. Και μόνο στρατηγός να ήταν δεν θα φόραγε παντου αυτο το κατσαρολικό στο κεφάλι του και να αγορεύει κάτω απο τον αττικό ηλιο. Ακομα και στη μαχη οι Αθηναιοι Στραγηγοι δευθυνανε την μαχη απο αποσταση και δεν το επαιζαν «μάτσο» αλά Λεωνίδας και η περικεφαλαία παλι δεν θα ηταν ιδιαιτερα χρησιμη. Αν εξαιρέσουμε μαλιστα μια αναπαρασταση με λοφιο θα δικαιολογουσε οτι την φοραγε σαν διακριτικο του στρατηγου, σε ολες τις αλλες περιπτωσεις η περικεφαλαια ειναι απλού οπλιτη χωρις κανενα διακριτικο. Αν υπηρχε και κανενα αγαλμα ο «Περικλης κοιμώμενος» παλι περικεφαλαια θα του βάζανε. Λύσσα κακιά! Μετα απο ενα χάσμα γεννεών εμφανιζεται η ιδια μανια των καλιτεχνων με τον Κολοκοτρώνη. Που και αυτο ειναι ιστορικα ανεδαφικο! Η περικεφαλαια κατάντησε σήμα κατατεθέν που σημαινε: τον Διάσημο τον επιφανή τον πασίγνωστο. Απο εδώ βγήκαν οι εκφράσεις: «Βλάκας με περικεφαλαία» και η «βλάκας με λοφίο». |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Θεόδωρος ΚολοκοτρώνηςΟσοι θυμώνται σχολικες εικονες και τα τεραδια Φοινιξ θα θυμώνται και την πατενταρισμενη μορφη του στρατηγου Θ. Κολοκοτρώνη με τήν περικεφαλαία του Δραγώνου. Οι νεοτεροι να δουν το Αγαλμα στήν ομώνυμη πλατεία επι της οδου Σταδιου. Φοραγε συχνα ο Κολοκοτρώνης τετοια καραγκιοζιλικια; Πολύ αμφιβάλω.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ο Τζουμπές |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Δημήτριος ΒούλγαρηςΠολιτικός από την Ύδρα. Γεννήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου του 1802 και ήταν γιος του κοτσαμπάση του νησιού Γεωργίου Βούλγαρη. Πέθανε στις 29 Δεκεμβρίου του 1877. Διετέλεσε πρωθυπουργος επι Οθωνα και Γεωργιου Α, υπηρξε ο αρχιερεας του ρουσφετιου και της φαυλοκρτιας. Οι βουλευτές του κατακρίθηκαν και αποκλήθηκαν «στηλίται», όπως οι στιγματισθέντες, κατά την αρχαιότητα, των οποίων το όνομα αναγραφόταν σε ατιμωτική στήλη. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Γνωστός και με το προσωνύμιο «Τζουμπές», εξαιτίας του ποδήρη μανδύα που φορούσε. | Ερχονταν σε πληρη εμφανισιακη αντιθεση με τον Ευρωπαίο δανδή Γεώργιο Α, αλλά αυτο ήταν ολο. Κατα τα αλλα ηταν τυφλο οργανο του Γεωργιου και πατριάρχης της παρανομιας και αντισυνταγματικοτητας. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Προ της γενικής κατακραυγής, ο Βασιλιάς Γεώργιος απέλυσε τον Βούλγαρη, η δε Βουλή τον παρέπεμψε στο Ειδικό Δικαστήριο για πλαστογραφία και αντιποίηση αρχής. Δύο εκ των υπουργών του, ο γαμπρός του Νικολόπουλος και ο Βαλασόπουλος, καταδικάστηκαν για δωροληψία. Τα γεγονότα της εποχής αυτής ονομάσθηκαν «Στηλιτικά»». Όλα αυτά προκάλεσαν κατάθλιψη στον Δημήτριο Βούλγαρη, που | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Αυτοπροσωπογραφία του William Hogath 1745. Φοράει σκουφο με γούνινο περίγυρο και φούντα στην κορυφή. Ο William Hogarth (10 Νοεμβρίου, 1697 - 26 Οκτωβρίου 1764) ήταν Άγγλος ζωγράφος, χαράκτης, γελοιογράφος, κοινωνικός κριτικός και σκιτσογράφος. Αντιστοιχο κάλυμα κεφαλής φορουσαν οι Τσαροι |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ο τσάρος Νικόλαος Ρομανώφ. Αναπαριστώμενος ως μάρτυρας απο τους συγχρονους Ρωσους. Ποσοι μαρτυρήσανε απο αυτον το "Μάρτυρα" δεν λεγεται. |
Ο Νικόλαος με τήν γυναίκα του Αλεξανδρα. Ισως λογω αυτής τής συμβίωσης να πήρε τον τιτλο του μάρτυρα. Τον περνούσε κατά εναμισυ κεφάλι. Αλεξάνδρα ονομα και πραμα. Μονο το μαστίγιο της λειπει. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ο Αγιος Βασίλειος εχει ενα χαρακτηριστικο σκουφο. Αυτος οπμως ειναι ο Σαντα Κλαους του Δυτικού Κοσμου. Σαντα (Santa απο το Sancta =Saint ) Ο δικος μας αγιος-Βασιλειος (ο Δεξιός[1]) είναι ο εκ Καισαρειας2 Μέγας Ιεράρχης και ενας απο τους «Τρεις Ιεράρχες», βοηθειά σας. εμφανισιακά δεν έχει καμια σχέση με τον Αη-Βασιλη. Ηταν από τους τα φαιά φορούντας και φρονούντας (σκοταδιστάς) . [1] Εμ δεξιός βέβαια! Αγιος Αριστερός ειναι οξύμωρον. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Το χαρακτηριστικο δικωχο καπέλλο το λανσαρε ο Ναπολέων Βοναπαρτης αντι του τρικωχου τρικαντώ που φορουσαν ολοι. Ομως αποτέλεσε το σήμα κατατεθέν του "Κορσικανου Τέρατος" . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Το Ναπολέοντα μιμήθηκε ο Ελ. Βανιζέλος με δικωχο περιστραμένο κατά 90° και απλούστατης κατασκευής. Δεν υπάρχουν ενδειξεις οτι το φοραγε παντοτε. Ομως αποτέλεσε το σήμα κατατεθέν του εθνάρχη Ο άλλος εθνάρχης, (ο Δεξιός) , είχε διακριτικό σημείο τα φρύδια του που ήταν και η αιτία (και οχι η μόνη[1]) που του κόλλησαν το παρωνύμιο: «Ο Μέγας Φρυδερίκος» [1] Οι σχέσεις του με τήν Φρειδερίκη (κν. Φρίκη) ήταν ή άλλη αιτια. Ηταν το enfant gaté της. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Αλλος Εθνάρχης, ο Κύπρου Μακάριος, ηταν ο μόνος Χριστιανός Θρησκευτικός ηγέτης που διετέλεσε Αρχηγός Δημοκρατικού Κράτους. Σήμα κατατεθέν το Επανωκαλύμμαυχο. Θρησκευτικός ηγέτης (ο δεξιός) με πολιτικό ρόλο σε θεοκρατικό Κράτος ο Αγιατολλάχ Χομεηνί λάνσαρε το σαρίκι. Οι επόμενοί του κρατησαν το σήμα. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Αριστερά: Ο Παντίτ Γιαβαχαρλάτ Νεχρού,από το 1921 μέχρι το 1945 φυλακίστηκε 9 φορές για τη δράση του υπέρ των λαϊκών μαζών της πατρίδας του. Διατέλεσε κατ` επανάληψη πρόεδρος του Κογκρέσου (1929, 1936, 1937, 1946). Το 1946 έγινε αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός των Εξωτερικών. Το 1947 έγινε πρωθυπουργός της Ινδίας, ο πρώτος μετά την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας της και κράτησε τη θέση αυτή μέχρι το θάνατό του. Κυκλοφορούσε παντού με το παραδοσιακό ινδικό σκουφάκι που το γνωρισαμε οι λοιποί εξ αιτιας του. Δεξιά: Ο Χαμίντ Καρζάι είναι πολιτικός από το Αφγανιστάν. Είναι ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος Πρόεδρος της χώρας. Θεωρηθηκε ιδαιτερα κομψος και ακολουθσε την τακτικη Νεχρου στο καπελο. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ο Αλή πασάς Τεπελενλής (1744 - 25 Ιανουαρίου 1822) ήταν μουσουλμάνος Αρβανίτης στη καταγωγή πασάς των Ιωαννίνων που διαδραμάτισε για περισσότερα απο 40 χρόνια σημαντικό ρόλο στην ιστορία της Ηπείρου και όχι μόνο, απο το 1788 όταν και διορίστηκε πασάς των Ιωαννίνων μέχρι τις αρχές της Ελληνικής Επανάστασης. Στο απόγειο της δόξας του κατείχε μια μεγάλη περιοχή του ελλαδικού χώρου της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Για τον τρόπο με τον οποίο διοίκησε το Πασαλίκι του αλλά και για τον χαρακτήρα του, έμεινε γνωστός σαν Ασλάνι (λιοντάρι) των Ιωαννίνων. Φορουσε χαρακτηριτικο σκουφάκι ανατολίτικο. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Εικ. 1
Εικ. 2 Εικ. 3 |
ΣΗΜΑΣΙΑ:Το στέμμα είναι χαρακτηριστικό
(σημείον) των βασιλιάδων. Βεβαια στέμμα φορούν και άλλοι ευγενείς. [Βλέπε
εικόνα] Οπως προσφυέστατα έλεγε ο μακαρίτης Νίκος Τσιφόρος «Οι βασιλιάδες έχουν νούμερα όπως και τα παπούτσια » ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΑ: Στην αρχαια Ελλάδα ηταν σημειον νίκης, δόξας και αμοιβη. Βλ. Εικ 2. Δινονταν στις μαχες ή σέ αγώνες. Ηταν ενα απλο στεφάνι ελιάς ή δάφνης. Οι Ρωμαιοι, αρχισαν κα φορουν στεματα παρομοια αλλά απο χρυσό (κατά το Σμυρναϊκο «εχουμε και κρεμαμε»). Ο Ιούλιος Καίσαρ φόραγε καθημερινά ενα στέμα-στεφάνι δάφνης, που ισως ειχε κερδίσει επάξια, οχι τόσο για τή δόξα αλλά για να κρύβει την φαλάκρα του. πβ. Σεξπηρ- Ιουλιος Καισαρ: Ο περιφημος λόγος του Μάρκου Αντωνίου You all did see that on the Lupercal I thrice presented him a kingly crown, Which he did thrice refuse: was this ambition? Yet Brutus says he was ambitious; And, sure, he is an honourable man. Κατά τον αφορισμό του Ζάρκο Πετάν : Το στέμμα είναι ένα καπέλο που αφαιρείται μαζί με το κεφάλι. Το στέμμα κατάντησε να σημαίνει μεταφορικά τον μονάρχη και όλο το θεσμό μιάς Μοναρχίας και πολλές φορές και ολο το Κράτος. Υπήρχε, ευτυχώς στο παρελθόν, το «Συμβουλιο του Στέμματος» δηλ. του βασιλέα. Οι Αγγλοι λενε καθετι το κρατικό «περιουσια του Στέμματος», τον δημοσιο υπαλληλο «στην υπηρεσία του στέμματος». ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ:Το στέμμα ειναι ουσιαστικό που προερχεται απο το ρημα στέφω = στεφανώνω, επιθέτω στεφάνι. Αυτος που φοράει, συνήθως βασιλέας ή φεουδάρχης[1], στέμμα ονομάζεται εστεμμένος απο την μετοχή παρακειμένου του στέφω. [1] Συνακόλουθα τα στέμματα ήταν άμεσα συνυφασμένα με τα στρέμματα! ΣΥΝΩΝΥΜΑ: στέφανος, κότινος, κορώνα, διάδημα ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: Κατα την Μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης, οι Εβδομήκοντα χρησιμοποιησαν τον ορο στέφανος αλλα εννοούσαν στέμμα βλ. παρακατω πινακα:
Στην Καινή Διαθήκη ο «στέφανος εξ ακανθών» του Ιησου διακωμωδουσε το Στεμμα των Βασιλέων του Ισραήλ.
ΟΝΟΜΑΤΑ & ΕΠΩΝΥΜΑ:Στέφανος, Στεφανής, Στεφανόπουλος, Στο(υ)γιαννίδης[1], ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ:Απο τήν ακολουθία του γάμου : «Εθηκαν επι τήν κεφαλήν αυτών στέφανον εκ λίθων τιμίων» Ψάλλεται κατα την στιγμη που γίνεται η στέψη. Εκει στέμμα φορούν και οι δούλοι ... του θεού βεβαιως.
ΠΗΓΕΣ:ΠΔ, ΚΔ, Ιούλιος Καίσαρ, Δες περισσοτερα στήν μελέτη μου Στέμμα Στέμματα φορούν και αλλοι ευγενεις [φωτο] [1] Στογιάν (Βουλγ.) =Στέφανος
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Παράρτημα Α |
Τά τέρατα τής Παλαιάς Διαθήκης |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright 2011 © - Α. Στουγιαννίδης |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||